Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

Kariera twórcy internetowego - marzeniem co trzeciego amerykańskiego dziecka

Już 300 mln ludzi na świecie określa się mianem twórcy internetowego. Globalne grono twórców podwoiło się od początku pandemii. Tworzą przede wszystkim na Instagramie, zarabiają na YouTubie.

Według najnowszych danych z zestawienia The Creator Economy Statistics (2023) przygotowanego przez portal Supplygem.com, sektor ekonomii twórców osiągnie wartość 200 mld dolarów do 2026 roku. Do wysokiego wyniku przyczynia się rosnące zainteresowanie internetową działalnością wśród przedstawicieli Gen-Z. Pomimo, że branża ta wciąż jest zdominowana przez tzw. Millenialsów (48 proc. branży), to właśnie reprezentanci pokolenia Z mają największe szanse na zostanie twórcami treści cyfrowych. 

Aspirujący młodzi twórcy często przedkładają karierę internetową nad zdobycie wyższego wykształcenia. Okazuje się, że w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii liczba dzieci marzących o zostaniu internetowym influencerem trzykrotnie przewyższa liczbę tych marzących o zostaniu astronautą. 


Twórca internetowy, czyli kto? 


Przeciętny twórca internetowy ma dzisiaj ponad 30 lat, jest mężczyzną (ok. 58 proc.  wszystkich kreatorów) oraz, poza tworzeniem treści, wykonuje również jakiś inny zawód. Ten obraz twórcy zaczyna jednak ewoluować. W branży pojawiają się coraz młodsze osoby, ponadto coraz częściej twórcy zarabiają na autorskich treściach, a ich tworzenie z hobby zmienia się w pełnoetatowe zajęcie. Do najczęściej monetyzowanych aktywności w internecie należą: fotografia, kreatywne pisanie, sztuki wizualne oraz projektowanie grafik. 


Zarabiają na Instagramie, YouTubie, TikToku i blogu


Niewątpliwie do powstania i prężnego prosperowania ekonomii twórców w ostatnich latach przyczynił się dynamiczny rozwój internetu oraz mediów społecznościowych, na których użytkownicy umieszczają swoje treści. Do najpopularniejszych platform wśród twórców treści cyfrowych należą Instagram (92 proc. twórców), YouTube (70 proc.) oraz Facebook (45 proc.). Nieco inaczej kształtuje się ranking kanałów, których wybór przynosi twórcom największe korzyści finansowe. W tym przypadku, poza YouTubem i Instagramem, lukratywna okazuje się również działalność na TikToku i w blogosferze. 


Na czym zarabia twórca?


Najpopularniejszym sposobem zarabiania w internecie jest sponsoring i współprace z markami (77 proc.). Do rzadziej monetyzowanych rodzajów działalności należą chociażby kursy czy sprzedaż bezpośrednia dóbr i usług. 

– Ekonomia twórców to nie tylko wielcy influencerzy zarabiający na współpracy z markami. To też niezwykle dynamicznie rozwijające się profile osób budujących społeczność na marce osobistej. Skupiają się oni na konkretnej specjalizacji, np. rozwoju osobistym, marketingu czy nauczaniu języka obcego, budują wokół niej własną społeczność i to do niej kierują swoje produkty, np. kursy, książki wydawane w modelu selfpublishing, ebooki, konsultacje czy zamknięte grupy z płatnym dostępem. Twórca internetowy to nowy zawód, który, jest napędzany nie tyle zarobkami, co niezależnością i swobodą twórczą. Dlatego młodzi ludzie kierują się w stronę działalności online – bo chcą robić to, co lubią – komentuje Krzysztof Bartnik, CEO Imker, firmy wspierającej twórców internetowych w sprzedaży własnych produktów w internecie. 

Pandemiczna moda na tworzenie treści 


Działalność w internecie stała się doskonałą alternatywą dla osób chcących znaleźć zdalną i bardziej elastyczną pracę w trakcie pandemii. Według przywoływanego zestawienia ponad połowa twórców rozpoczęła swoją działalność w roku 2020. Tworzenie treści stało się dla wielu osób nie tylko szansą na dobre zarobki i elastyczne warunki pracy, ale również możliwością wyrażenia siebie. Przełożyło się to na poprawę zdrowia psychicznego niektórych twórców i pozwoliło im lepiej sobie radzić z problemami. 

Mimo, że praca twórcy internetowego dla wielu wydaje się być spełnieniem marzeń, okazuje się, że co druga (61 proc.) osoba skupiająca się jedynie na produkcji treści w sieci doświadczyła wypalenia zawodowego w 2021 roku. W celu zmniejszenia presji regularności tworzenia przygniatającej niektórych twórców na wielu platformach powstały narzędzia pozwalające na zaplanowanie postów i innych treści z wyprzedzeniem. 


Optymistyczne prognozy na przyszłość


Najbliższe lata zapowiadają się dla sektora ekonomii twórców bardzo obiecująco. Każdego dnia coraz więcej osób decyduje się na karierę w internecie. Równolegle coraz więcej treści jest konsumowanych przez użytkowników. Rośnie również siła oddziaływania influencerów na konsumentów – zwłaszcza w przypadku Gen-Z treści internetowe często kształtują opinie oraz bezpośrednio wpływają na młodych ludzi, począwszy od podejmowanych przez nich decyzji zakupowych, skończywszy na planach dotyczących życia i kariery.

– Coraz częściej twórcy zarabiają na swojej działalności w internecie i zamieniają ją w pełnoetatowe zajęcie, do czego przyczynia się również rosnąca liczba platform internetowych oraz narzędzi ułatwiających produkcję i sprzedaż autorskich treści. Popularność internetu, jako źródła rozrywki, ale też wiedzy, a także i dystrybuowanych za jego pośrednictwem treści wciąż utrzymuje się na poziomie wyższym niż przed pandemią i nic nie wskazuje na to, by ten trend miał ulec zmianie – podsumowuje Krzysztof Bartnik z Imker.


 

Powiązane artykuły

Kariera w IT – jaki kierunek studiów wybrać w 2023?

IT - dla większości z nas skrót ten oznacza jedno - "sukces"

czytaj dalej

Kurs przygotowawczy do matury 2024

biologia, chemia, matematyka, rekrutacja na studia medyczne

czytaj dalej

Cyberatak Rosji zwiększa zapotrzebowanie na etycznych hakerów

W Polsce brakuje ich ponad 17 tys., w UE aż 200 tys.

czytaj dalej

26 najbardziej akademickich miast w Polsce

Nie tylko Warszawa. Kraków, Poznań i Wrocław wśród najbardziej akademickich miast w Polsce.

czytaj dalej

Programiści. Zaczynają kodować w podstawówce...

Większość programistów jest przed 30-ką i swoją pierwszą linijkę kodu napisali, zanim ukończyli 16 lat.

czytaj dalej

Jak studiować za granicą? Przed nami Elab Education Expo

23 października 2021 odbędą się największe w Polsce targi edukacji międzynarodowej

czytaj dalej

Za nami Elab Education Expo 2021

niemal 2 tys. uczestników dowiedziało się jak rozpocząć studia za granicą

czytaj dalej

Dokąd na studia?

Testy predyspozycji pomogą wybrać nie tylko kierunek, ale i kraj

czytaj dalej

Jak koronawirus cyfryzuje Polskę?

Pandemia koronawirusa wpłynęła na gwałtowny wzrost popytu na rozwiązania związane z pracą zdalną i edukacją online, a także streamingiem i rozwiązaniami e-commerce. Hasła związane z komunikacją wpisywane były do wyszukiwarek nawet ośmiokrotnie częściej niż przed wprowadzeniem ograniczeń, a z edukacją - ponad pięciokrotnie.

czytaj dalej

OGÓLNOPOLSKI KONKURS DLA MATURZYSTÓW

TALENT ZA TALENT

czytaj dalej

Matura 2020. Harmonogram egzaminów

Egzaminy rozpoczną się 8.06.2020 roku, maturą z języka polskiego. Matura będzie tylko w formie pisemnej. Potrwa do 29 czerwca. Termin ogłaszania wyników egzaminu maturalnego do 11 sierpnia 2020 r.

czytaj dalej

Polska turystyka generuje 1,3 proc. PKB. Na ile ucierpi przez pandemię?

Całkowity udział turystyki w tworzeniu krajowego PKB wyniósł w 2018 r. 4 proc. a łączne wydatki krajowych i zagranicznych turystów poniesione w Polsce wyniosły 62,2 mld złotych. Jednocześnie, zaledwie 5 proc. firm działających w sektorze zakwaterowania i gastronomii przeprowadziło jakąkolwiek analizę big data, a 7 proc. skorzystało z płatnych usług obliczeń w chmurze.

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane