Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

Rok założenia: 1974

przejdź do spisu treści

Najmłodsza akademia muzyczna w Polsce, powstała w 1974r. jako filia Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Łodzi. W 1979r. uzyskała samodzielność. Imię Feliksa Nowowiejskiego zostało nadane uczelni 29 grudnia 1981r.

DLACZEGO WARTO U NAS STUDIOWAĆ?

Kształcenie artystów wymaga twórczego podejścia do ich rozwoju na wielu poziomach. Właśnie dlatego w naszej Akademii:

  • Dajemy studentom możliwość bardzo bliskiej współpracy międzywydziałowej. Przekłada się to na wspólne projekty muzyczne, ale także na dzielenie się wiedzą i inspiracjami, co znacznie poszerza horyzonty artystyczne naszych studentów.

  • Władze Uczelni wysoko cenią inicjatywy studenckie i dostrzegają potrzeby rozwoj w obszarach, które nie są oczywiste. Często wychodzimy ponad ustalony program nauczania.

  • Partnerskie, życzliwe i osobiste, podejście pedagogów sprawia, że student może skupić się na rozwijaniu swoich mocnych stron i czerpaniu z wiedzy oraz doświadczenia swojego mentora.

  • Kadra na najwyższym poziomie.

  • Serdeczna atmosfera Obecność i bliskość drugiego człowieka, który rozumie nasze „zmagania z materią”, daje ogromne wsparcie. Nasi studenci podkreślają szczególną wartość zawiązanych w społeczności akademickiej relacji.

  • Środowisko artystyczne w Bydgoszczy jest bardzo skupione - bliskość instytucji kultury i ich wzajemne relacje dają studentom możliwość praktykowania umiejętności i występowania w projektach artystycznych na profesjonalnych scenach.

  • Kameralna atmosfera MIASTA pozwala w pełni skoncentrować się na pracy artystycznej, doskonaleniu swoich umiejętności, pogłębianiu wiedzy, a także zawieraniu przyjaźni oraz integracji, której rezultatem są twórcze projekty – rozwijające, dające radość i satysfakcję.

Bydgoszcz jest jednym z najbardziej zielonych miast w Polsce. 28% powierzchni miasta zajmują lasy. Nie brakuje też parków i terenów wypoczynkowych. Zdecydowanymi atutami Bydgoszczy są: Wyspa Młyńska, Myślęcinek oraz obiekty kulturalne i sportowe. Bydgoszcz to miasto o wyjątkowejatmosferze i dynamice rozwoju.

Struktura organizacyjna

Ź

  • Katedra Teorii Muzyki i Kompozycji
    – Pracownia Kultury Muzycznej Pomorza i Kujaw i Folklorystyki
    – Pracownia Dźwięku
  • Zakład Reżyserii Dźwięku

 

  • Katedra Fortepianu
  • Katedra Instrumentów Smyczkowych
  • Katedra Instrumentów Kameralistyki
  • Katedra Instrumentów Dętych i Perkusji
  • Katedra Klawesynu, Organów i Muzyki Dawnej
  • Podyplomowe Studium Instrumentalistyki
  • Studia doktoranckie

  

  • Katedra Wokalistyki
  • Zakład Kameralistyki Wokalnej
  • Zakład Aktorstwa i Ruchu Scenicznego
  • Podyplomowe Studium Wokalistyki

  

  • Katedra Dyrygentury
  • Katedra Jazzu
  • Katedra Chóralistyki i Edukacji Muzycznej
  • Zakład Emisji Głosu
  • Pracownia Edukacji Szkolnej
  • Zakład Muzyki Sakralnej
  • Podyplomowe Studia Chórmistrzostwa i Emisji Głosu


Studium Pedagogiczne
Studium Języków Obcych
Studium Muzyki Dawnej
Studium Muzyki Współczesnej
Zakład Kameralistyki Fortepianowej
Studio Nagrań i Fonoteka


przejdź do spisu treści

WYDZIAŁ WOKALNO - AKTORSKI 


Wydział oferujący wysoko wyspecjalizowaną kadrę, która nie tylko zapewnia najwyższy merytorycznie poziom kształcenia, ale również stanowi ogromne wsparcie, dzięki atmosferze życzliwości i partnerstwa.

Studenci Wydziału Wokalno-Aktorskiego mają możliwość korzystania z bezcennych doświadczeń scenicznych. Uczestniczą w profesjonalnych projektach kulturalnych i występują na scenach znanych instytucji muzycznych, takich jak Opera Nova czy Filharmonia Pomorska.

Wydział umożliwia żywy kontakt z docelowym rynkiem zawodowym: sposobem działania instytucji kultury, publicznością i standardami pracy artysty.

Studia stacjonarne – 4-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK WOKALISTYKA
specjalność: WOKALNO-AKTORSKA

Etap I
ŚPIEW SOLOWY

  • wykonanie programu obejmującego co najmniej 4 utwory z muzyki poważnej, w tym co najmniej jeden utwór w języku polskim;
  • program powinien być wykonany z pamięci oraz z akompaniamentem fortepianowym;
  • komisja zastrzega sobie prawo do skrócenia wykonywanego programu.

Etap II
OCENA DYSPOZYCJI AKTORSKICH

  • na podstawie wykonanego z pamięci wiersza i fragmentu prozy - czas trwania 3 minuty;
  • zaleca się przygotowanie dwóch tekstów odmiennych stylistycznie;
  • zalecany ubiór sportowy.

BADANIE DYSPOZYCJI SŁUCHOWYCH, POCZUCIA RYTMU I PAMIĘCI MUZYCZNEJ

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY

egzamin ustny z wiedzy o kulturze, obejmujący zagadnienia związane z obranym kierunkiem studiów.

Studia trwają osiem semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • posiadają znajomość podstawowego repertuaru z dziedziny wokalistyki;
  • dysponują umiejętnościami potrzebnymi do tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych;
  • potrafią wykorzystywać własną intuicję do interpretacji utworów;
  • posiadają umiejętność wykorzystywania wiedzy dotyczącej stylistyki wykonywanych utworów;
  • posiadają umiejętność odczytywania zapisu muzyki XX i XXI wieku;
  • posiadają umiejętność budowania partnerstwa postaci scenicznych;
  • posiadają umiejętność poruszania się w przestrzeni scenicznej;
  • są przygotowani do współpracy z innymi muzykami;
  • są przygotowani do pracy solistycznej w teatrach operowych i muzycznych oraz działalności estradowej w zakresie muzyki kantatowo-oratoryjnej i pieśniarskiej;
  • mogą podjąć pracę w zespołach chóralnych teatrów muzycznych, a także brać udział w spektaklach w rolach drugo- i trzecioplanowych;
  • mogą prowadzić działalność pedagogiczną w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • wydział posiada stałą współpracę z Operą Nova w Bydgoszczy, realizuje spektakle na profesjonalnej scenie (orkiestra, balet, chór);
  • organizujemy Operowe Forum Młodych (scena kameralna Opery Nova) oraz kursy z wybitnymi artystami sceny wokalnej, teatralnej, choreograficznej;
  • organizujemy projekt Akademia Muzyczna Bydgoszczanom, w ramach którego nasi studenci prezentują dzieła operowe, operetkowe oraz musicale;
  • nasi studenci regularnie koncertują z orkiestrą akademicką na scenie Filharmonii Pomorskiej;
  • współpracujemy z Katedrą Muzyki Dawnej Wydziału Instrumentalnego.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK WOKALISTYKA
specjalność: WOKALNO-AKTORSKA

Etap I
ŚPIEW SOLOWY

  • wykonanie półrecitalu złożonego z sześciu utworów różnych epok muzyki poważnej, w tym co najmniej jednego utworu w języku polskim;
  • program powinien być wykonany z pamięci.

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • egzamin obejmuje zakres wiedzy o kulturze.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • są wszechstronnie przygotowani do pracy solistycznej w teatrach operowych i muzycznych oraz do samodzielnej działalności koncertowej w zakresie muzyki kantatowo – oratoryjnej i pieśniarskiej;
  • przygotowani są do prowadzenia działalności pedagogicznej w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • posiadają gruntowną znajomość repertuaru z dziedziny wokalistyki;
  • potrafią analizować i interpretować utwory wokalne o wyższym stopniu trudności;
  • posiadają wysoko rozwiniętą osobowość artystyczną pozwalającą na realizację własnych koncepcji artystycznych;
  • potrafią samodzielnie wykonywać utwory wokalne na podstawie własnych inwencji twórczych, zgodnie z wymaganiami stylistycznymi;
  • potrafią współdziałać z innymi artystami w różnego typu zespołach;
  • posiadają umiejętność realizowania projektów artystycznych również w integracji z innymi dyscyplinami sztuki;
  • wykazują się umiejętnością doskonałego opanowania warsztatu wokalno-aktorskiego;
  • posiadają umiejętność samodzielnego przygotowania partii operowej, operetkowej, musicalowej i oratoryjnej;
  • mogą poszerzać swoją wiedzę w ramach studiów podyplomowych.

przejdź do spisu treści

WYDZIAŁ INSTRUMENTALNY

Kadra wydziału to ikony polskiej instrumentalistyki. Pedagodzy i studenci wydziału są doceniani i nagradzani podczas najbardziej prestiżowych międzynarodowych wydarzeń artystycznych. Wydział organizuje m. in.: Międzynarodowe Konkursy Pianistyczne im. I.J. Paderewskiego, Dni Muzyki Dawnej, konferencje, seminaria, kursy mistrzowskie z udziałem muzyków światowej sławy. Kameralna atmosfera wydziału tworzy sprzyjające warunki do indywidualnego podejścia do każdego studenta i optymalnego rozwijania talentów, a brak poczucia „zatopienia” w anonimowej masie studentów pozwala w pełni wydobyć artystyczną wrażliwość.

Dla nas sukcesem są nie tylko wybitne jednostki, które ukończyły naszą Uczelnię, ale każdy znakomicie wykształcony absolwent, który rozwinął u nas cały swój potencjał. Np. aż 10 na 84 zakwalifikowanych uczestników XVII Konkursu Chopinowskiego to nasi studenci. To nie przypadek - my po prostu dobrze uczymy.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK INSTRUMENTALISTYKA
specjalność: GRA NA INSTRUMENCIE

AKORDEON, ALTÓWKA, FAGOT, FLET, FLET TRAVERSO, FORTEPIAN, GITARA, KLARNET, KLAWESYN, KONTRABAS, KONTRABAS BAROKOWY, LUTNIA, OBÓJ, OBÓJ BAROKOWY, ORGANY, PERKUSJA, PUZON, SAKSOFON, SKRZYPCE, SKRZYPCE BAROKOWE, TRĄBKA, TRĄBKA NATURALNA, TUBA, VIOLA DA GAMBA, WALTORNIA, WIOLONCZELA, WIOLONCZELA BAROKOWA

Etap I
INSTRUMENT GŁÓWNY

  • Kandydat prezentuje program o czasie trwania nie krótszym niż 30 minut;
  • program powinien obejmować pozycje repertuaru utrzymane na poziomie egzaminu dyplomowego szkoły muzycznej II stopnia, zawierać dzieła różnych epok historycznych oraz być zróżnicowany pod względem form i stylów;
  • program powinien być wykonany z pamięci (nie dotyczy instrumentów dętych, perkusji, klawesynu, organów, instrumentów historycznych);
  • komisja zastrzega sobie prawo do skrócenia wykonywanego programu.

Etap II
EGZAMIN Z CZYTANIA NUT A VISTA
PRZYGOTOWANIE UTWORU

  • przedstawienie stopnia opanowania oraz interpretacji utworu przygotowanego w czasie 30 minut.

Etap III
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • egzamin obejmuje zakres wiedzy o kulturze.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • posiadają wiedzę dotyczącą podstawowego repertuaru w zakresie swojego instrumentu;
  • potrafią wykorzystać zdobyte umiejętności warsztatowe i artystyczne w pracy nad utworem i przygotowaniem repertuaru koncertowego;
  • formułują swoje koncepcje artystyczne w sposób zrozumiały, przez co są w stanie nawiązać współpracę w zespole kameralnym;
  • są w stanie prowadzić dialog ze słuchaczami o zróżnicowanym stopniu przygotowania do odbioru muzyki klasycznej.

PO UKOŃCZENIU STUDIÓW LICENCJACKICH ABSOLWENCI MOGĄ ROZWIJAĆ SWOJĄ KARIERĘ ZAWODOWĄ W SZCZEGÓLNOŚCI POPRZEZ:

  • podjęcie studiów magisterskich;
  • prowadzenie działalności artystycznej (solowej, kameralnej i orkiestrowej);
  • prowadzenie działalności edukacyjnej (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).

ZDOBYTE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENCI MOGĄ UGRUNTOWAĆ I ROZWINĄĆ W RAMACH STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA ORAZ POPRZEZ:

  • działalność zawodową i praktykę – w czasie koncertów i recitali;
  • dalszy rozwój umiejętności kreowania własnego wizerunku artystycznego;
  • podjęcie działalności organizacyjnej w ramach zespołów kameralnych, stowarzyszeń, związków twórczych, rad artystycznych itp.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • kameralna i przyjazna atmosfera studiów pozwala w naturalny sposób rozwinąć indywidualne zdolności studentów.

To zaleta bliskiego kontaktu z wykładowcami, współpracy w zespołach kameralnych i spotkań w gronie studenckim.


Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK INSTRUMENTALISTYKA
specjalność: GRA NA INSTRUMENCIE

AKORDEON, ALTÓWKA, ALTÓWKA BAROKOWA, FAGOT, FLET, FLET TRAVERSO, FORTEPIAN, GITARA, KLARNET, KLAWESYN, KONTRABAS, KONTRABAS BAROKOWY, LUTNIA, OBÓJ, OBÓJ BAROKOWY, ORGANY, PERKUSJA, PUZON, SAKSOFON, SKRZYPCE, SKRZYPCE BAROKOWE, TRĄBKA, TRĄBKA NATURALNA, TUBA, VIOLA DA GAMBA, WALTORNIA, WIOLONCZELA, WIOLONCZELA BAROKOWA

INSTRUMENT GŁÓWNY

  • Kandydat wykonuje recital o czasie trwania około 30-40 minut;
  • program recitalu powinien zawierać pozycje repertuarowe utrzymane na poziomie egzaminu końcowego studiów pierwszego stopnia;
  • program powinien być wykonany z pamięci (nie dotyczy instrumentów dętych, perkusji, klawesynu, organów, instrumentów historycznych);
  • komisja zastrzega sobie prawo do skrócenia wykonywanego programu.

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • egzamin obejmuje zakres wiedzy o kulturze.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • posiadają wiedzę dotyczącą repertuaru w zakresie swojego instrumentu;
  • potrafią wykorzystać zdobyte umiejętności warsztatowe i artystyczne w indywidualnej oraz zbiorowej pracy nad utworem i przygotowaniem repertuaru koncertowego;
  • formułują swoje koncepcje artystyczne w sposób zrozumiały, przez co są w stanie nawiązać współpracę w zespole kameralnym oraz prowadzić dialog ze słuchaczami o zróżnicowanym stopniu przygotowania do odbioru muzyki klasycznej.

PO UKOŃCZENIU STUDIÓW MAGISTERSKICH ABSOLWENCI MOGĄ ROZWIJAĆ SWOJĄ KARIERĘ ZAWODOWĄ W SZCZEGÓLNOŚCI POPRZEZ PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI:

  • artystycznej (solowej, kameralnej i orkiestrowej, jako korepetytor i akompaniator);
  • edukacyjnej (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • poprzez podjęcie studiów trzeciego stopnia (doktoranckich).

ZDOBYTE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENCI MOGĄ UGRUNTOWAĆ I ROZWINĄĆ W RAMACH STUDIÓW TRZECIEGO STOPNIA ORAZ POPRZEZ:

  • działalność zawodową solisty, kameralisty lub muzyka orkiestrowego;
  • dalszy rozwój umiejętności kreowania własnego wizerunku artystycznego;
  • podjęcie działalności organizacyjnej w ramach zespołów kameralnych, stowarzyszeń, związków twórczych, związków zawodowych, rad artystycznych, zdobywania środków finansowych na prowadzenie działalności (stypendia, granty) itp.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

kameralna i przyjazna atmosfera studiów pozwala w naturalny sposób rozwinąć indywidualne zdolności studentów.
To zaleta bliskiego kontaktu z wykładowcami, współpracy w zespołach kameralnych i spotkań w gronie studenckim.


przejdź do spisu treści

WYDZIAŁ KOMPOZYCJI, TEORII MUZYKI I REŻYSERII DŹWIĘKU 

Unikatowe połączenie kompozycji z teorią muzyki i reżyserią dźwięku. Symbioza tych dziedzin daje nadzwyczajne efekty współpracy. Kompozytorzy mogą realizować swoje pomysły, wykorzystując potencjał reżyserii dźwięku, czerpiąc jednocześnie z bogatych zasobów naukowych teorii muzyki. Reżyserzy, będąc w ścisłym kontakcie z kompozytorami, mają nieprzecenioną możliwość pracy nad muzycznym odzwierciedleniem dzieła wraz z jego twórcą. Liczba i jakość wydawanych przez Uczelnię publikacji i przeprowadzanych na wydziale konferencji naukowych, często międzynarodowych, ma na celu inspirowanie i wszechstronny rozwój młodych kompozytorów, teoretyków i reżyserów. Najwyższy poziom nauczania owocuje zdobyciem przez naszych studentów nieprzecenionej umiejętności odkodowania dzieła muzycznego, zrozumienia mocy ukrytego przekazu.

W roku akademickim 2019/2020 Uczelnia wprowadza nową specjalność studiów: Sound Design (pierwszy stopień studiów), pozwalającą spełniać swoje twórcze pasje kreatorom muzyki i realizatorom ścieżek dźwiękowych do gier komputerowych. Dalszemu rozwijaniu tych umiejętności służą nowe specjalizacje na drugim stopniu studiów, w zakresie komponowania muzyki do filmu, teatru i intermediów.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK KOMPOZYCJA I TEORIA MUZYKI
Specjalność: KOMPOZYCJA

Etap I
KOMPOZYCJA

przedstawienie dwóch samodzielnie skomponowanych utworów (forma i obsada dowolna).

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • zakres przedmiotów: kształcenie słuchu, harmonia funkcyjna,
  • formy i style muzyczne - egzamin ustny;
  • zakres materiału na poziomie szkoły muzycznej II stopnia.

FORTEPIAN

  • sprawdzian umiejętności w zakresie gry na fortepianie - prezentacja przygotowanego przez Kandydata programu;
  • maksymalny czas prezentacji 15 minut;
  • dowolność wyboru repertuaru pod względem formy, stylu i stopnia trudności materiału;
  • program może być wykonany z nut;
  • komisja ocenia predyspozycje muzyczne oraz właściwy wybór repertuaru, odpowiedni do możliwości technicznych Kandydata.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata. 

NASI ABSOLWENCI

  • są przygotowani do pracy artystycznej w dziedzinie kompozycji;
  • potrafią tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować środkami do ich wyrażania;
  • tworzą muzykę ujętą w formy tradycyjne o różnych obsadach wykonawczych oraz posiadają umiejętność wykonywania utworów fortepianowych w stopniu
  • niezbędnym do prowadzenia działalności twórczej i pedagogicznej;
  • posiadają podstawowe umiejętności analizy i interpretacji dzieła muzycznego;
  • są przygotowani do współdziałania z realizatorami własnych kompozycji;
  • są przygotowani do nauczania w zakresie zagadnień objętych programem kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki na różnych poziomach edukacji muzycznej (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • nasi studenci mają bezpośredni dostęp do wysokiej jakości sprzętu nagraniowego dzięki ścisłej współpracy z kierunkiem Reżyseria Dźwięku. Współpraca ta owocuje licznymi profesjonalnymi nagraniami kompozycji studentów oraz nabieraniem doświadczeń zawodowych z zakresu pracy z realizatorami nagrań muzycznych;
  • studenci Kompozycji rozwijają swoje indywidualne pasje artystyczne w ramach Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego SKAN.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

Specjalność: TEORIA MUZYKI

Etap I
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • zakres przedmiotów: kształcenie słuchu, harmonia funkcyjna, formy i style muzyczne – egzamin ustny;
  • zakres materiału na poziomie szkoły muzycznej II stopnia.

Etap II
FORTEPIAN

  • sprawdzian umiejętności w zakresie gry na fortepianie - prezentacja przygotowanego przez Kandydata programu;
  • maksymalny czas prezentacji 15 minut;
  • dowolność wyboru repertuaru pod względem formy, stylu i stopnia trudności materiału;
  • program może być wykonany z nut;
  • komisja ocenia predyspozycje muzyczne oraz właściwy wybór repertuaru, odpowiedni do możliwości technicznych Kandydata.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata. 

NASI ABSOLWENCI

  • są przygotowani do nauczania w zakresie zagadnień objętych programem kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki na różnych poziomach edukacji muzycznej (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • posiadają umiejętność słuchowego rozpoznawania i interpretowania materiału muzycznego, zapamiętywania go i operowania nim;
  • posiadają umiejętność wykonywania utworów fortepianowych w stopniu niezbędnym do podejmowania działalności pedagogicznej i naukowej;
  • posiadają podstawowe umiejętności analizy i interpretacji dzieła muzycznego;
  • posiadają umiejętność zastosowania wiedzy z zakresu historii filozofii, estetyki i kultury w interpretowaniu zjawisk z obszaru kultury muzycznej;
  • są przygotowani do pracy redakcyjnej i publicystycznej oraz pracy w instytucjach upowszechniania kultury;
  • posiadają umiejętność przygotowania prac pisemnych i wystąpień ustnych dotyczących stylistycznych, estetycznych i kulturowych aspektów muzyki.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • nasi studenci mają możliwość udziału w pracach dokumentujących życie Pomorza i Kujaw;
  • studenci Teorii Muzyki realizują swoje indywidualne zainteresowania naukowe i publicystyczne w ramach Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego SKAN.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

Specjalność: SOUND DESIGN 

Etap I
PORTFOLIO

  • prezentacja prac z zakresu projektowania muzyki i/lub dźwięku do filmu/gier;
  • czas trwania prezentacji - do 6 minut.

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • egzamin obejmuje m.in. sprawdzenie predyspozycji słuchowych, zagadnienia z zakresu wiedzy o muzyce w nowych mediach oraz roli muzyki w kulturze.

Płytę CD/DVD z zawartością portfolio Kandydata należy dołączyć do składanych dokumentów. Dozwolone formaty plików audio/wideo: .wav, .mp3, mp4.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata. 

NASI ABSOLWENCI

  • są przygotowani do pracy artystycznej w zawodzie sound designera;
  • potrafią tworzyć i realizować własne koncepcje artystyczne oraz dysponować środkami do ich wyrażania;
  • wyróżniają się kreatywnością i zdobytym doświadczeniem w zakresie tworzenia efektów dźwiękowych;
  • posiadają szeroką wiedzę z zakresu kreacji dźwięku, syntezy oraz postprodukcji audio;
  • potrafią pracować w wysoce kreatywnych zespołach;
  • mogą rozwijać umiejętności na drugim stopniu studiów w ramach specjalizacji Muzyka Filmowa i Teatralna oraz Muzyka dla Multimediów;
  • są przygotowani do pracy w branży filmu, gier i innych mediów.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • nasi studenci mają dostęp do wysokiej jakości sprzętów i technologii stosowanych podczas tworzenia profesjonalnych efektów dźwiękowych;
  • studenci nabywają nowe doświadczenia podczas współpracy z filmowcami oraz twórcami gier.

studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK REŻYSERIA DŹWIĘKU

Etap I
KSZTAŁCENIE SŁUCHU I HARMONIA FUNKCYJNA

  • egzaminy na poziomie szkoły muzycznej II stopnia:
    a) egzamin pisemny – dyktanda melodyczne, harmoniczne (w tym pamięciowe), korekta błędów w tekście muzycznym, harmonizowanie melodii;
    b) egzamin ustny – czytanie nut głosem, rozpoznawanie rodzajów akordów i połączeń harmonicznych, granie kadencji, progresji, modulacji.

Etap II
INSTRUMENT

  • prezentacja programu na dowolnym instrumencie, program może być wykonany z nut;
  • komisja ocenia predyspozycje muzyczne oraz właściwy wybór repertuaru, odpowiedni do możliwości technicznych Kandydata.

Etap III
KOLOKWIUM Z KIERUNKU STUDIÓW

  • egzamin ustny obejmuje sprawdzenie predyspozycji Kandydata do podjęcia zawodu reżysera dźwięku: wrażliwości i wyobraźni dźwiękowej, wrażliwości na barwę dźwięku, pamięci muzycznej i dźwiękowej oraz ogólnej orientacji w twórczości muzycznej, filmowej, teatralnej, telewizyjnej, radiowej oraz nagrań muzycznych.

Etap IV
MATEMATYKA LUB FIZYKA (egzamin dojrzałości)

  • Kandydaci, którzy zdali III etap dodatkowych egzaminów wstępnych, zobowiązani są przedstawić wynik egzaminu dojrzałości z matematyki lub fizyki - wyboru dokonuje Kandydat. W przypadku braku wskazania brany będzie pod uwagę wynik bardziej korzystny. 

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • przygotowani są do pracy z dźwiękiem w różnych formach audytywnych i audiowizualnych: w studiach fonograficznych, radiowych, telewizyjnych i teatralnych, w filmowych grupach produkcyjnych, przy nagłośnieniu koncertów i imprez plenerowych. Przygotowanie to w założeniach ma charakter zarówno artystyczny, jak i techniczny - specjalistyczny, związany z warsztatem realizacji dźwięku;
  • potrafią samodzielnie wytworzyć i zrealizować własną koncepcję artystyczną poprzez wykonanie studyjnego nagrania muzyki klasycznej, jazzowej i rozrywkowej;
  • potrafią ocenić zarejestrowany materiał pod względem artystycznym oraz dokonać zgrania materiału i montażu muzycznego;
  • potrafią zarejestrować dźwięk na planie filmowym, nagrać niezbędne warstwy w systemie postsynchronów oraz dokonać kompilacji, montażu i zgrania dźwięku pełnej warstwy dźwiękowej filmu;
  • potrafią zinterpretować partyturę zarówno pod względem fonograficznym, jak i wykonawczym;
  • potrafią dokonać oceny artystycznej wykonania.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • prowadzimy kierunek Reżyseria Dźwięku jako jedna z dwóch uczelni artystycznych w Polsce;
  • nasi studenci odbywają praktyki na profesjonalnych planach filmowych;
  • prowadzimy ścisłą współpracę z Państwową Wyższą Szkołą Filmową, Telewizyjną i Teatralną w Łodzi;
  • nasi studenci dokonują nagrań w Sali Koncertowej Filharmonii Pomorskiej, uznawanej za jedną z najlepszych pod względem akustycznym w Europie, oraz odbywają zajęcia specjalistyczne w Polskim Radiu Pomorza i Kujaw, jak również w oddziale regionalnym Telewizji Polskiej;
  • bliska współpraca z specjalnością Kompozycja umożliwia nabywanie doświadczeń z zakresu realizacji nagrań twórczości współczesnej;
  • studenci Reżyserii Dźwięku realizują swoje zainteresowania artystyczne w ramach Studenckiego Koła Naukowego Reżyserii Dźwięku.

studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK KOMPOZYCJA I TEORIA MUZYKI
specjalność: KOMPOZYCJA

KOMPOZYCJA

  • prezentacja dwóch samodzielnie skomponowanych utworów o zróżnicowanej obsadzie, w tym jednego utworu ujętego w formę cykliczną;
  • przedstawienie założeń warsztatowo-estetycznych utworów i środków muzycznych użytych do ich realizacji.

TECHNIKI KOMPOZYTORSKIE XX I XXI WIEKU (egzamin ustny)

  • wiedza z zakresu technik kompozytorskich XX i XXI wieku;
  • znajomość twórczości muzycznej, w której zastosowane zostały XX-wieczne techniki kompozytorskie.
specjalność: KOMPOZYCJA

specjalizacje:

MUZYKA FILMOWA I TEATRALNA
MUZYKA DLA MULTIMEDIÓW

WIEDZA OGÓLNOMUZYCZNA

wiedza dotycząca stylów muzycznych minionych epok i współczesności, twórczości i technik kompozytorskich, dzieł najwybitniejszych twórców muzyki, istotnych wydarzeń z dziejów muzyki.

PORTFOLIO

  • prezentacja oraz omówienie dorobku w zakresie komponowania muzyki do filmu/teatru/telewizji/animacji/gier komputerowych, zawierająca materiały audiowizualne i inne (płyta DVD/CD/prezentacja multimedialna/partytura)
  • czas trwania prezentacji – do 20 minut;
  • motywacja wyboru specjalności.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • są przygotowani do samodzielnej pracy artystycznej w dziedzinie szeroko pojętej twórczości muzycznej;
  • posiadają umiejętność tworzenia koncepcji artystycznych o wysokim stopniu oryginalności;
  • wykazują umiejętność tworzenia utworów o złożonej strukturze i rozbudowanej obsadzie, charakteryzujących się wysokim stopniem zindywidualizowania;
  • są przygotowani do kierowania realizacją własnych kompozycji oraz organizowania i prowadzenia imprez muzycznych;
  • opanowują w stopniu zaawansowanym techniki i technologie kompozytorskie oraz zasady tworzenia tekstów naukowych;
  • posiadają pogłębioną umiejętność korzystania z wiedzy nabytej podczas studiów dla celów dydaktyczno-pedagogicznych;
  • są przygotowani do nauczania w zakresie zagadnień objętych programem kierunku Kompozycja i Teoria Muzyki na różnych poziomach edukacji muzycznej (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli).

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

nasi studenci mają bezpośredni dostęp do wysokiej jakości sprzętu nagraniowego dzięki ścisłej współpracy z kierunkiem Reżyseria Dźwięku. Współpraca ta owocuje licznymi profesjonalnymi nagraniami kompozycji studentów oraz nabieraniem doświadczeń zawodowych z zakresu pracyz realizatorami nagrań muzycznych;

dla specjalizacji Muzyka Filmowa i Teatralna oraz Muzyka dla Multimediów w ramach zajęć prowadzone są warsztaty ze znanymi twórcami muzyki;

studenci Kompozycji rozwijają swoje indywidualne pasje artystyczne w ramach Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego SKAN. 

studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

specjalność: TEORIA MUZYKI

TECHNIKI KOMPOZYTORSKIE XX I XXI WIEKU (egzamin ustny)

  • wiedza z zakresu technik kompozytorskich XX i XXI wieku;
  • znajomość twórczości muzycznej, w której zastosowane zostały XX-wieczne techniki kompozytorskie.

ANALIZA DZIEŁA MUZYCZNEGO (egzamin ustny)

  • znajomość historii i teorii form muzycznych;
  • analiza dzieł muzycznych uwzględniająca zasady ich budowy, język muzyczny, oraz kontekst historyczno-kulturowy;
  • znajomość dzieł muzycznych najwybitniejszych twórców muzyki (J.S. Bach, W.A. Mozart, L. van Beethoven, F. Chopin, K. Szymanowski).

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • posiadają przygotowanie do pracy dydaktycznej w szkolnictwie muzycznym (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych w ramach Międzywydziałowego Studium Pedagogicznego zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • są przygotowani do pracy naukowo-badawczej, publicystycznej, redakcyjnej;
  • dysponują pogłębioną wiedzą z historii i teorii muzyki;
  • posiadają umiejętność analizy i interpretacji dzieła muzycznego, z wykorzystaniem różnych strategii badawczych;
  • znają w stopniu zaawansowanym zasady tworzenia tekstów naukowych;
  • posiadają umiejętność przygotowania rozbudowanych prac pisemnych i wystąpień ustnych związanych ze stylistycznymi, estetycznymi i kulturowymi aspektami muzyki;

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • nasi studenci mają możliwość udziału w pracach dokumentujących życie muzyczne Pomorza i Kujaw, organizacji wydarzeń naukowych i artystycznych Wydziału oraz odbycia praktyki z dziennikarstwa muzycznego;
  • studenci Teorii Muzyki realizują swoje indywidualne zainteresowania naukowe i publicystyczne w ramach Studenckiego Koła Artystyczno-Naukowego SKAN.

przejdź do spisu treści

WYDZIAŁ DYRYGENTURY, JAZZU I EDUKACJI MUZYCZNEJ 

Wydział łączy w sobie trzy kierunki, które - współpracując ze sobą i korzystając z doświadczeń najlepszej kadry - wyznaczają nowe standardy w poziomie kształcenia. Jest to jedyny wydział w Polsce, który oferuje aż trzy specjalności dyrygenckie. Są to: dyrygentura chóralna, dyrygentura symfoniczno-operowa oraz dyrygentura orkiestr dętych. Od ponad 30 lat entuzjastów muzyki chóralnej łączy Chór Kameralny, który odnosi sukcesy w konkursach oraz festiwalach na całym świecie. W skład wydziału wchodzi również bardzo prężnie działające środowisko jazzowe. Absolwenci kierunku Jazz i Muzyka Estradowa, dzięki doświadczeniom artystycznym i wiedzy merytorycznej pedagogów, mogą korzystać z najlepszych praktyk i najlepszych inspiracji do rozwoju.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK DYRYGENTURA
specjalność: DYRYGENTURA SYMFONICZNO-OPEROWA
                        DYRYGENTURA ORKIESTR DĘTYCH

Etap I
DYRYGOWANIE PRZYGOTOWANYM UTWOREM

  • utwór lub części większej formy na orkiestrę kameralną, symfoniczną lub dętą o zróżnicowanym charakterze (np. część szybka i wolna w odmiennym metrum);
  • czas trwania programu nie krótszy niż 20 minut.

KSZTAŁCENIE SŁUCHU (egzamin pisemny)

  • dyktando jednogłosowe (rozszerzona tonalność lub atonalne), dyktando dwugłosowe (tonalne), dyktando harmoniczne (interwały, trójdźwięki o budowietercjowej i swobodnej), dyktando pamięciowe (jednogłosowe);
  • sprawdzian pamięci wzrokowej i słyszenia wewnętrznego (zobacz-zapamiętaj-zapisz).

Etap II
FORTEPIAN (lub inny instrument)

  • prezentacja przygotowanego programu;
  • program powinien być wykonany z pamięci.

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY Z WIEDZY O KULTURZE (ustny)

  • badanie osobowości i temperamentu Kandydata (np. zadania aktorskie);
  • sprawdzenie wiedzy o kulturze (wybitni dyrygenci, znajomość kanonu literatury, sztuk plastycznych, filmu itp.).

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata. 

NASI ABSOLWENCI

  • przygotowani są do prowadzenia działalności artystycznej w obszarze muzyki zarówno w szkołach, w ruchu amatorskim, jak i w profesjonalnych instytucjach kultury (prowadzenie zespołów instrumentalnych: estradowych orkiestr różnego typu, zespołów wokalno-instrumentalnych, chórów, muzycznych zespołów teatralnych);
  • przygotowani są do działalności pedagogicznej w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • mogą podejmować pracę w instytucjach kultury oraz działają w jednostkach upowszechniania kultury;
  • mogą zajmować się organizacją i promocją imprez oraz marketingiem dóbr kultury;
  • mogą wpływać na upowszechnianie wiedzy o sztuce muzycznej w mediach poprzez wykonywanie zawodu dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego, krytyka lub publicysty muzycznego.

ABSOLWENCI POSIADAJĄ NABYTE KOMPETENCJE W ZAKRESIE:

  • prowadzenia zespołów instrumentalnych: orkiestr kameralnych, symfonicznych, dętych, jazzowych i rozrywkowych, a także zespołów wokalno-instrumentalnych i chórów w profesjonalnych instytucjach kultury i ruchu amatorskim;
  • zagadnień psychologii pracy z zespołami artystycznymi;
  • właściwej emisji głosu;
  • pedagogiki, metodyki różnych przedmiotów;
  • dydaktyki w odniesieniu do szkolnictwa muzycznego I i II stopnia.

ZDOBYTE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENCI MOGĄ UGRUNTOWAĆ I ROZWINĄĆ W RAMACH STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA ORAZ POPRZEZ:

  • wkroczenie na drogę kariery zawodowej na polu artystycznym bądź innego działania w instytucjach kultury, upowszechniania kultury, w szkolnictwie muzycznym I i II stopnia oraz ogólnokształcącym lub w ruchu amatorskim;
  • kontynuowanie rozwoju zawodowego i intelektualnego na warsztatach dyrygenckich oraz kursach mistrzowskich.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • w ramach zajęć z dyrygentury nasi studenci regularnie odbywają praktyki z zawodową orkiestrą symfoniczną oraz z orkiestrami dętymi;
  • studenci prezentują koncert dyplomowy z polskimi orkiestrami filharmonicznymi.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: INSTRUMENTALISTYKA JAZZOWA

Etap I
GRA NA INSTRUMENCIE

  • prezentacja programu składającego się z utworów muzyki klasycznej lub transkrypcji utworów jazzowych o czasie trwania nie krótszym niż 20 min.;
  • improwizacja na bazie standardów jazzowych.

Etap II
KSZTAŁCENIE SŁUCHU (egzamin ustny)

  • ćwiczenia melodyczno-rytmiczne, rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, trybów i postaci akordów, solfeż a vista, dyktando rytmiczne.

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY Z WIEDZY O KULTURZE (ustny)

  • sprawdzian wiedzy z różnych dziedzin kultury w aspekcie historycznymi współczesnym oraz orientacji we współczesnym życiu muzycznym.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • mogą rozwijać swoją karierę zawodową na polu działalności estradowej zarówno w odniesieniu do działań solistycznych, jak i zespołowych, obejmujących swym zakresem projekty kameralne i orkiestrowe;
  • potrafią poruszać się zarówno w sferze gatunków pokrewnych jazzowi, jak i tych z kręgu muzyki popularnej i rozrywkowej (dzięki wszechstronności stylistycznej programu nauczania na studiach);
  • są przygotowani do przeprowadzania prób zespołów muzycznych, odpowiedniego opracowania repertuaru, aranżowania, organizacji miejsca pracy i estrady;
  • rozwijają umiejętność współpracy z realizatorem dźwięku; potrafią korzystać ze sprzętu nagłośnieniowego;
  • posiadają wiedzę na temat ochrony wartości dóbr kultury, prawa autorskiego i podstaw marketingu;
  • dzięki nabytym kompetencjom mogą stale rozwijać się w dziedzinie wykonawstwa instrumentalnego, jak i pracy aranżersko-organizacyjnej;
  • są przygotowani do współpracy z muzykami z kręgu profesjonalnego oraz mogą służyć radą i pomocą w pracy z muzycznym ruchem amatorskim.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: WOKALISTYKA JAZZOWA

Etap I
ŚPIEW JAZZOWY

  • prezentacja programu złożonego z trzech utworów o zróżnicowanej stylistyce (standardy jazzowe), w tym obowiązkowo piosenki polskiej;
  • czas trwania programu około 15 minut;
  • improwizacja na schemacie bluesowym.

Etap II
KSZTAŁCENIE SŁUCHU

  • ćwiczenia melodyczno-rytmiczne, rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, trybów i postaci akordów, solfeż a vista, dyktando rytmiczne.

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY Z WIEDZY O KULTURZE (ustny)

  • sprawdzian wiedzy z różnych dziedzin kultury w aspekcie historycznym oraz orientacji we współczesnym życiu muzycznym.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • nabywają umiejętności pozwalające im prowadzić samodzielną działalność wokalno-artystyczną zarówno na polu aktywności solistycznej jak i zespołowej;
  • potrafią prowadzić działania pedagogiczne mogące wykreować solistę lub zespół wokalny w rozmaitych odsłonach stylistycznych, pokrewnych muzyce jazzowej i rozrywkowej;
  • posiadają umiejętność pracy z zespołem akompaniującym, korzystania z aparatury nagłośnieniowej, jak i podstawy pracy w warunkach estradowych oraz studyjnych;
  • dzięki nabytym umiejętnościom mogą rozwijać się w pracy wykonawczej, artystycznej, organizacyjnej i popularyzatorskiej w instytucjach kultury, szkolnictwie i działalności indywidualnej.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: PROWADZENIE ZESPOŁÓW JAZZOWYCH I MUZYKI ROZRYWKOWEJ

Etap I
GRA NA INSTRUMENCIE

a) Gra na instrumencie:

  • wykonanie programu składającego się z utworów muzyki klasycznej lub transkrypcji utworów jazzowych;
  • czas trwania programu nie krótszy niż 15 minut.

b) Improwizacja na bazie standardów jazzowych

c) Sprawdzenie dyspozycji manualnych

lub ŚPIEW JAZZOWY

a) Śpiew jazzowy:

  • prezentacja programu złożonego z trzech utworów o zróżnicowanej stylistyce (standardy jazzowe), w tym obowiązkowo piosenki polskiej;
  • czas trwania programu około 15 min.

b) Improwizacja na bazie standardów jazzowych

c) Sprawdzenie dyspozycji manualnych

Etap II
KSZTAŁCENIE SŁUCHU

  • ćwiczenia melodyczno-rytmiczne, rozpoznawanie interwałów, trójdźwięków, trybów i postaci akordów, solfeż a vista, dyktando rytmiczne.

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY Z WIEDZY O KULTURZE (ustny)

  • sprawdzian wiedzy z różnych dziedzin kultury w aspekcie historycznym oraz orientacji we współczesnym życiu muzycznym.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • w ramach nabytych kompetencji posiadają zdolność przygotowania i poprowadzenia występu artystycznego począwszy od małego zespołu kameralnego po big-band wraz z wokalistami;
  • mogą rozwijać swoją karierę zawodową w dziedzinie prowadzenia zespołów muzyki rozrywkowej w szkolnictwie artystycznym, ogólnokształcącym (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli) oraz w instytucjach propagujących amatorski ruch artystyczny;
  • są przygotowani do organizowania i wykonywania wszelkiego typu opraw muzycznych w teatrach, domach kultury, instytucjach kultury, podczas uroczystości oficjalnych i okolicznościowych;
  • dzięki nabytym umiejętnościom absolwenci mogą poświęcić się czynnemu tworzeniu aparatów wykonawczych zarówno w ramach instytucji artystycznych, szkolnictwie, jak i działalności estradowej.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • kształcimy na kierunku Prowadzenie Zespołów Jazzowych i Muzyki Rozrywkowej jako jedyni w Polsce;
  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

Studia stacjonarne – 3-letnie
PIERWSZEGO STOPNIA

KIERUNEK EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ
specjalność: EDUKACJA MUZYCZNA

Etap I
SPRAWDZENIE DYSPOZYCJI MANUALNYCH, GŁOSOWYCH I SŁUCHOWYCH (egzamin ustny)

  • prezentacja dowolnego utworu chóralnego w wybranym metrum;
  • wykonanie z pamięci dowolnego utworu wokalnego z towarzyszeniem fortepianu lub a cappella;
  • rozpoznawanie i śpiewanie interwałów, trójdźwięków i czterodźwięków.

Etap II
EGZAMIN Z FORTEPIANU/ORGANÓW (lub innego instrumentu)

  • prezentacja przygotowanego programu;
  • czas trwania programu około 10 minut;
  • program powinien być wykonany z pamięci.

Etap III
EGZAMIN KIERUNKOWY Z WIEDZY O KULTURZE (ustny)

  • sprawdzian wiedzy z różnych dziedzin kultury w aspekcie historycznym oraz orientacji we współczesnym życiu muzycznym.

Studia trwają sześć semestrów. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom licencjata.

NASI ABSOLWENCI

  • posiadają uprawnienia pedagogiczne w szkolnictwie ogólnokształcącym oraz muzycznym I stopnia;
  • przygotowani są do podjęcia działalności dydaktycznej w szkolnictwie muzycznym oraz posiadają uprawnienia do pracy dydaktycznej w zakresie edukacji artystycznej szkolnej (w tym jako nauczyciele muzyki, sztuki itp.);
  • przygotowani są do prowadzenia różnego rodzaju zespołów wokalnych i chóralnych (po wyborze specjalizacji Dyrygentura chóralna);
  • przygotowani są do pracy w charakterze organistów i dyrygentów chórów w kościołach (po wyborze specjalizacji Muzyka kościelna).

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • studenci odbywają szereg praktyk pedagogicznych w szkolnictwie ogólnokształcącym;
  • współpraca wydziału z chórami działającymi w regionie owocuje praktykami dyrygenckimi studentów oraz prezentacjami koncertowymi egzaminów dyplomowych.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK DYRYGENTURA
specjalność: DYRYGENTURA SYMFONICZNO-OPEROWA

Etap I
PREZENTACJA PROGRAMU Z DYRYGENTURY

  • prezentacja programu zawierającego utwory bądź ich części o zróżnicowanym charakterze i co najmniej średnim stopniu trudności w zakresie techniki dyrygenckiej (muzyka romantyczna, neoromantyczna, ekspresjonizm, impresjonizm, neoklasycyzm);
  •  czas trwania programu nie krótszy niż 40 minut.

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • sprawdzian wiedzy z różnych dziedzin kultury w aspekcie historycznym oraz orientacji we współczesnym życiu muzycznym.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • przygotowani są do prowadzenia działalności artystycznej w profesjonalnych instytucjach kultury: orkiestrach różnego typu (filharmonie), zespołach wokalno-instrumentalnych (formy wokalno-instrumentalne, opera), chórach, teatrach muzycznych;
  • mogą podejmować pracę w obszarze muzyki w szkołach oraz w ruchach amatorskich;
  • mogą prowadzić działalność pedagogiczną w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • mogą zajmować się organizacją i promocją imprez oraz marketingiem dóbr kultury, jak również podejmować pracę w jednostkach upowszechniania kultury;
  • mogą sprawować funkcje doradcze w zakresie kultury w strukturach administracyjnych różnego szczebla;
  • mogą wpływać na upowszechnianie wiedzy o sztuce muzycznej w mediach poprzez wykonywanie zawodu dziennikarza prasowego, radiowego i telewizyjnego, krytyka lub publicysty muzycznego.

ABSOLWENCI POSIADAJĄ NABYTE KOMPETENCJE W ZAKRESIE:

  • prowadzenia zespołów instrumentalnych: orkiestr kameralnych, symfonicznych, dętych, jazzowych i rozrywkowych, a także zespołów wokalno-instrumentalnych i chórów w profesjonalnych instytucjach kultury (także w teatrze) i w ruchu amatorskim;
  • wykonawstwa muzyki dawnej i współczesnej;
  • muzyki teatralnej i filmowej, projektów multimedialnych (przedmioty fakultatywne);
  • realizacji elementarnych zadań aktorskich (przedmioty fakultatywne);
  • pracy w studiu z elementami akustyki (przedmioty fakultatywne);
  • aranżacji komputerowej (przedmioty fakultatywne);
  • działań w instytucjach upowszechniania kultury.

ZDOBYTE UMIEJĘTNOŚCI ABSOLWENCI MOGĄ UGRUNTOWAĆ I ROZWINĄĆ W RAMACH STUDIÓW TRZECIEGO STOPNIA ORAZ POPRZEZ:

  • studia podyplomowe, kursy mistrzowskie.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • w ramach zajęć z dyrygentury nasi studenci regularnie odbywają praktyki z zawodową orkiestrą symfoniczną oraz w teatrze operowym;
  • studenci prezentują koncert dyplomowy z polskimi orkiestrami filharmonicznymi.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: INSTRUMENTALISTYKA JAZZOWA

Etap I
WYKONANIE PÓŁRECITALU

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • rozmowa dotyczy ogólnej wiedzy z dziedziny kultury, np.: najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą, znajomości głównych przedstawicieli świata kultury i sztuki etc.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • przygotowani są do działalności pedagogicznej w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • mogą rozwijać swoją karierę zawodową na polu działalności estradowej zarówno w odniesieniu do działań solistycznych, jak i zespołowych, obejmujących swym zakresem projekty kameralne i orkiestrowe;
  • potrafią poruszać się zarówno w sferze gatunków pokrewnych jazzowi, jak i tych z kręgu muzyki popularnej i rozrywkowej (dzięki wszechstronności stylistycznej programu nauczania na studiach);
  • są przygotowani do przeprowadzania prób zespołów muzycznych, odpowiedniego opracowania repertuaru, aranżowania, organizacji miejsca pracy i estrady;
  • rozwijają umiejętności współpracy z realizatorem dźwięku;
  • potrafią korzystać ze sprzętu nagłośnieniowego;
  • posiadają wiedzę na temat ochrony wartości dóbr kultury, prawa autorskiego i podstaw marketingu;
  • dzięki nabytym kompetencjom mogą stale rozwijać się w dziedzinie wykonawstwa instrumentalnego, jak i pracy aranżersko-organizacyjnej;
  • są przygotowani do współpracy z muzykami z kręgu profesjonalnego oraz mogą służyć radą i pomocą w pracy z muzycznym ruchem amatorskim.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: WOKALISTYKA JAZZOWA

Etap I
WYKONANIE PÓŁRECITALU

  • przygotowanie minimum czterech różnorodnych stylistycznie utworów, w tym obowiązkowo piosenki w języku polskim;
  • wykazanie się umiejętnością improwizacji w dowolnym stylu.

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • rozmowa dotyczy ogólnej wiedzy z dziedziny kultury, np.: najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą, znajomości głównych przedstawicieli świata kultury i sztuki etc.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • przygotowani są do działalności pedagogicznej w strukturach szkolnictwa artystycznego (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli);
  • nabywają umiejętności pozwalające im prowadzić samodzielną działalność wokalno-artystyczną zarówno na polu aktywności solistycznej, jak i zespołowej;
  • potrafią prowadzić działania pedagogiczne mogące wykreować solistę lub zespół wokalny w rozmaitych odsłonach stylistycznych, pokrewnych muzyce jazzowej i rozrywkowej;
  • posiadają umiejętność pracy z zespołem akompaniującym, korzystania z aparatury nagłośnieniowej, jak i podstawy pracy w warunkach estradowych oraz studyjnych;
  • dzięki nabytym umiejętnościom mogą rozwijać się w pracy wykonawczej, artystycznej, organizacyjnej i popularyzatorskiej w instytucjach kultury, szkolnictwie i działalności indywidualnej.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK JAZZ I MUZYKA ESTRADOWA
specjalność: PROWADZENIE ZESPOŁÓW JAZZOWYCH  I MUZYKI ROZRYWKOWEJ

Etap I

a) DYRYGOWANIE UTWOREM PRZEZNACZONYM NA BIG-BAND

b) INSTRUMENT LUB ŚPIEW

  • wykonanie kontrastującego programu na instrumencie lub głosem;
  • czas trwania programu około 20 minut.

Etap II

ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • rozmowa dotyczy ogólnej wiedzy z dziedziny kultury, np.: najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą, znajomości głównych przedstawicieli świata kultury i sztuki etc.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

  • w ramach nabytych kompetencji posiadają zdolność przygotowania i poprowadzenia występu artystycznego począwszy od małego zespołu kameralnego po big-band wraz z wokalistami;
  • mogą rozwijać swoją karierę zawodową w dziedzinie prowadzenia zespołów muzyki rozrywkowej w szkolnictwie artystycznym, ogólnokształcącym (po uzyskaniu kwalifikacji pedagogicznych zgodnie z odpowiednim rozporządzeniem właściwego
    ministra w sprawie standardów kształcenia nauczycieli) oraz w instytucjach propagujących amatorski ruch artystyczny;
  • są przygotowani do organizowania i wykonywania wszelkiego typu opraw muzycznych w teatrach, domach kultury, instytucjach kultury, podczas uroczystości oficjalnych i okolicznościowych;
  • dzięki nabytym umiejętnościom absolwenci mogą poświęcić się czynnemu tworzeniu aparatów wykonawczych zarówno w ramach instytucji artystycznych, szkolnictwie, jak i działalności estradowej.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • kształcimy na kierunku Prowadzenie Zespołów Jazzowych i Muzyki Rozrywkowej jako jedyni w Polsce;
  • absolwenci mają stałą możliwość uczestniczenia we wspólnych projektach muzycznych ze swymi pedagogami, co przynosi wymierne efekty w podnoszeniu własnych kwalifikacji wykonawczych.

Studia stacjonarne – 2-letnie
DRUGIEGO STOPNIA

KIERUNEK EDUKACJA ARTYSTYCZNA W ZAKRESIE SZTUKI MUZYCZNEJ
specjalności: EDUKACJA MUZYCZNA
                         PROWADZENIE ZESPOŁÓW WOKALNYCH I WOKALNO-INSTRUMENTALNYCH
                         KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE MUZYKI SAKRALNEJ

Etap I

a) DYRYGOWANIE

  • prezentacja dwóch utworów chóralnych o zmiennym charakterze;
  • program powinien być wykonany z pamięci.

b) EMISJA GŁOSU lub INSTRUMENT (do wyboru)

  • prezentacja przygotowanego programu o czasie trwania około 10 minut;
  • program o zróżnicowanym charakterze, powinien być wykonany z pamięci.

Etap II
ROZMOWA KWALIFIKACYJNA

  • rozmowa dotyczy ogólnej wiedzy z dziedziny kultury, np.: najważniejszych wydarzeń artystycznych w kraju i za granicą, znajomości głównych przedstawicieli świata kultury i sztuki etc.

Studia trwają cztery semestry. Po ukończeniu studiów absolwenci otrzymują dyplom magistra sztuki.

NASI ABSOLWENCI

EDUKACJA MUZYCZNA

  • przygotowani są do wszechstronnej, opartej na wysokich kwalifikacjach, działalności jako metodycy w szkołach wyższych prowadzących kierunek Edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej oraz w kolegiach nauczycielskich, działalności dydaktycznej w szkolnictwie muzycznym I stopnia oraz w szkolnictwie ogólnokształcącym;
  • przygotowani są również do działalności w instytucjach kultury i mediach oraz do animacji życia muzycznego w różnych środowiskach.

PROWADZENIE ZESPOŁÓW WOKALNYCH I WOKALNO-INSTRUMENTALNYCH

  • przygotowani są do wszechstronnej, opartej na wysokich kwalifikacjach, działalności jako dyrygenci w zawodowych instytucjach muzycznych, a także społecznym ruchumuzycznym oraz w szkolnictwie artystycznym wszystkich stopni,
  • w uczelniach kształcących nauczycieli (kolegia nauczycielskie, akademie pedagogiczne, uniwersytety), jak również w szkolnictwie ogólnokształcącym;
  • przygotowani są również do działalności w instytucjach kultury i mediach oraz do animacji życia muzycznego w różnych środowiskach.

KSZTAŁCENIE W ZAKRESIE MUZYKI SAKRALNEJ

  • przygotowani są do wszechstronnej, opartej na wysokich kwalifikacjach, działalności jako organiści, dyrygenci chórów i zespołów wokalnych oraz wokalno-instrumentalnych w kościołach oraz do działalności dydaktycznej w tym zakresie;
  • przygotowani są również do działalności w instytucjach kultury i mediach oraz do animacji życia muzycznego w różnych środowiskach.

Dodatkowo nasi studenci mają do wyboru jedną z dwóch specjalizacji:

EDUKACJA W SZKOLNICTWIE ARTYSTYCZNYM

  • przygotowani są do prowadzenia przedmiotów kształcenia słuchu oraz audycji muzycznych w szkolnictwie muzycznym I stopnia.

MUZYKA W TEATRZE

  • przygotowani są do objęcia funkcji kierownika muzycznego w teatrach dramatycznych i innych instytucjach kultury.

TYM SIĘ WYRÓŻNIAMY!

  • studenci odbywają szereg praktyk pedagogicznych zarówno w szkolnictwie ogólnokształcącym, jak i muzycznym I stopnia;
  • współpraca wydziału z chórami i orkiestrami działającymi w regionie owocuje praktykami dyrygenckimi studentów oraz prezentacjami koncertowymi egzaminów dyplomowych.

Kierunki wykładane na uczelni:

dyrygentura I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
instrumentalistyka I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
jazz i muzyka estradowa I stopnia Stacjonarny Niestacjonarny
kompozycja i teoria muzyki I stopnia Stacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny
reżyseria dźwięku I stopnia Stacjonarny
wokalistyka I stopnia Stacjonarny Niestacjonarny   |   II stopnia Stacjonarny

Główny adres uczelni

  • Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy
    ul. Słowackiego 7, 85-008 Bydgoszcz
  •  
  • Telefon: 52 321 11 42
  • Strona: http://www.amuz.bydgoszcz.pl

Jak do nas trafić

Powiązane artykuły

Historia

Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane