Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

Prywatność studentów jeszcze nigdy nie była tak zagrożona

Studenckie życie przeplatane nauką i zabawą jest intensywne, a jedną z ostatnich rzeczy, o których wydają się myśleć studenci, jest sposób wykorzystywania ich danych i zagrożenia prywatności.

Technologia wciąż się rozwija, a nowe sposoby na zdobywanie i przekazywanie wiedzy są ściśle powiązane z nie zawsze świadomym udostępnianiem swoich danych. Trudno jest posądzać profesorów o celowe polecanie narzędzi, które w tle rejestrują aktywność użytkowników. Z drugiej strony na jaw wychodzi też nieprzygotowanie wielu uniwersytetów z radzeniem sobie z wyciekami danych, udostępnianiem wizerunków studentów, a nawet montowaniem kamer szpiegowskich w akademikach.


Wycieki danych i brak zabezpieczeń


Chociaż coraz rzadziej słyszy się o spektakularnych wyciekach danych z baz uczelnianych, cyberprzestępcy, którym uda się włamać do informacji przechowywanych przez uniwersytety, mogą znaleźć w nich wszystko – od dokumentacji medycznej, przez oceny i frekwencję, po pełne dane kontaktowe.

Jednym z najgłośniejszych wycieków danych w 2022 roku był ten z łódzkiego Uniwersytetu Medycznego. Do wycieku prywatnych danych studentów doszło wskutek „błędu w systemie”. Naruszenie danych osobowych zostało sklasyfikowane jako naruszenie o wysokim ryzyku dla „praw i wolności osób”. Na długiej liście ujawnionych danych znajdowały się m.in. imię i nazwisko, pełne dane kontaktowe, numer PESEL, średnia ocen, a nawet powody złożenia wniosku o zapomogę.


Sieci Wi-Fi


Problemem są też uczelniane sieci Wi-Fi, które poza tym, że są dostępne dla każdego, nie zawsze posiadają odpowiednie zabezpieczenia. W sytuacji, gdy wielu studentów i pracowników uczelni jest podłączonych do tej samej sieci, uczelniana sieć Wi-Fi jest tak samo niebezpieczna i podatna na ataki hakerów, jak każda publiczna sieć Wi-Fi.

W tym przypadku jednak studenci mogą chronić swoją prywatność, wykorzystując łatwo dostępny darmowy VPN, który skutecznie zamaskuje ich adres IP i pozwoli na surfowanie w sieci z większą anonimowością.


Drugie dno programów monitorujących


Niektóre uczelnie decydują się skorzystać z możliwości, jakie dają oprogramowania monitorujące. Korzystają z nich np. amerykańskie uniwersytety. Wyniki wielu badań prowadzonych nad zbieraniem i wykorzystywaniem tych danych mówią jasno – w niektórych przypadkach jest to narzędzie do marginalizowania określonych grup studentów  (osób niepełnosprawnych, LGBTQ+ czy Latynosów), co umacnia niesprawiedliwość i hierarchię rasową.

Niektóre szkoły i uniwersytety rozpoczynają współpracę, dzieląc się zbieranymi danymi po to, aby według nich zwiększać wydajność i skuteczność w identyfikowaniu młodych ludzi, którym groziło zaangażowanie w wymiar sprawiedliwości dla nieletnich. Takie partnerstwa budzą słuszne obawy dotyczące prywatności danych. Uczniowie nie tylko nie mają jak się bronić przed naruszeniem ich prywatności – ich dane mogą być także przeglądane przez osoby, które nie powinny mieć do nich dostępu.


Programy edtech


Nowoczesna technologia nie omija uniwersytetów, a w dobie nauczania zdalnego i jeszcze łatwiejszego dostępu do wiedzy triumf święcą produkty edtech. Najpopularniejsze z nich to Zoom, Scholastic (platforma udostępniająca książki i materiały edukacyjne), College Board (organizacja zarządzająca standaryzowanymi testami), Khan Academy i Clever (platforma naukowa).

Poszczególne narzędzia są rekomendowane przez same uniwersytety, które zachęcają uczniów do wykorzystywania zgromadzonych tam treści, na przykład przesyłając bezpośrednie linki. Okazuje się jednak, że niektóre z narzędzi edtech intensywnie wykorzystuje oprogramowanie śledzące, a w niektórych przypadkach nawet rejestratory sesji.

Uczelnie zwykle nie mogą poradzić sobie z problemem nieuprawnionego dostępu i wykorzystywania zebranych danych. Odpowiedzialność jest przerzucana z firm edtech na uniwersytety i odwrotnie, a wszelkie procesy weryfikacji, chociaż wspominają o prywatności, nie są w stanie wyjaśnić tej kwestii w szczegółach. 


Posty w mediach społecznościowych


Praktycznie wszystkie uniwersytety prężnie działają w mediach społecznościowych, promując organizowane wydarzenia, chwaląc się osiągnięciami lub informując studentów o szczegółach uczelnianego życia. Większość postów z ważnych imprez, konkursów czy wykładów obfituje w fotorelacje, na których pojawiają się studenci i pracownicy uczelni.

Wyniki badań Educational Researcher z listopada 2022 roku nie pozostawiają wątpliwości – w latach 2005-2020 amerykańskie placówki oświatowe udostępniły na Facebooku ponad 18 milionów postów, z których większość to posty publiczne, dostępne także dla osób niezarejestrowanych na Facebooku. Pewien odsetek tych postów zawierał dane osobowe identyfikujące uczniów, a dzięki nowoczesnym narzędziom umożliwiającym rozpoznawanie twarzy przypisanie zdjęcia do konkretnej osoby jest prostsze niż kiedykolwiek.

Dostęp do takich zdjęć i informacji może uzyskać każdy, nie tylko studenci, ale także agencje rządowe, policja oraz złodzieje tożsamości. W Stanach Zjednoczonych znane są przypadki wykorzystywania informacji udostępnianych w mediach społecznościowych do monitorowania imigracji, przewidywania zagrożeń przestępczością czy dokumentowania powiązań społecznych.


Jak studenci mogą zadbać o swoją prywatność?


Niestety w wielu przypadkach studenci są zmuszeni do polegania na systemie bezpieczeństwa swoich uczelni. Są zobowiązani do podawania swoich danych, które później trafiają do bazy danych i są tam administrowane zgodnie z regulaminem uczelni.

Warto naciskać na władze uczelni, aby podawały, jakie dane o studentach gromadzą, w jaki sposób są wykorzystywane oraz kto ma do nich dostęp. Dodatkowo warto poinformować uczelnię o niewyrażeniu zgody na udostępnianie wizerunku w mediach społecznościowych, na przykład składając odpowiedni wniosek.



 

Powiązane artykuły

Kariera w IT – jaki kierunek studiów wybrać w 2024?

IT - dla większości z nas skrót ten oznacza jedno - "sukces"

czytaj dalej

MATPANDA - sposób na matematykę i stres na maturze

Przygotujemy Cię do nowej matury z matematyki na wybranym poziomie!

czytaj dalej

Kurs przygotowawczy do matury 2025

biologia, chemia, matematyka, rekrutacja na studia medyczne

czytaj dalej

Zawody przyszłości w IT – sprawdź dla kogo jest praca

Zapotrzebowanie na pracowników w IT w Polsce jest ciągle ogromne, jednak tylko niektóre stanowiska dają gwarancję stałego zatrudnienia. Poszukiwani są już nie tylko programiści, ale przede wszystkim specjaliści od sztucznej inteligencji, cyberbezpieczeństwa, zarządzania danymi oraz rozwiązań chmurowych.

czytaj dalej

5 powodów, dla których Kopernik mógłby mieć problem z karierą naukową we współczesnej Polsce

Gdyby Mikołaj Kopernik żył dzisiaj, mógłby mieć problem z przebiciem się ze swoimi odkryciami w polskim świecie nauki. W obliczu sztywnych ram akademickiej kariery i biurokracji, nawet geniusz może pozostać niewidoczny. Czy współczesny system naukowy w Polsce mógłby storpedować karierę jednego z największych umysłów w historii?

czytaj dalej

Dzięki zniesieniu habilitacji mielibyśmy więcej kobiet w polskiej nauce? Nowe badanie

Analiza karier 2,7 mln naukowców z 45 krajów pokazuje, że w państwach, gdzie badacze muszą starać się o tytuł doktora habilitowanego, wzrost produktywności naukowej jest wyraźnie słabszy. Habilitacja oznacza uwikłanie w długie procedury, a przed jej zdobyciem naukowcy mają ograniczoną niezależność. Dotyczy to zwłaszcza kobiet, których rozwój naukowy jest wyraźnie słabszy niż rozwój badaczek w krajach bez habilitacji.

czytaj dalej

Polscy naukowcy na AAMAS 2023, największej na świecie konferencji o sztucznej inteligencji

Na zakończonej właśnie tegorocznej edycji konferencji Autonomous Agents and Multiagent Systems (AAMAS) w Londynie wzięło udział kilkuset badaczy sztucznej inteligencji z całego świata, w tym trzy polskie zespoły związane z IDEAS NCBR. Jaki wkład wnieśli polscy naukowcy w nowe badania nad AI?

czytaj dalej

Kariera twórcy internetowego - marzeniem co trzeciego amerykańskiego dziecka

Już 300 mln ludzi na świecie określa się mianem twórcy internetowego. Globalne grono twórców podwoiło się od początku pandemii. Tworzą przede wszystkim na Instagramie, zarabiają na YouTubie.

czytaj dalej

Cyberatak Rosji zwiększa zapotrzebowanie na etycznych hakerów

W Polsce brakuje ich ponad 17 tys., w UE aż 200 tys.

czytaj dalej

26 najbardziej akademickich miast w Polsce

Nie tylko Warszawa. Kraków, Poznań i Wrocław wśród najbardziej akademickich miast w Polsce.

czytaj dalej

Programiści. Zaczynają kodować w podstawówce...

Większość programistów jest przed 30-ką i swoją pierwszą linijkę kodu napisali, zanim ukończyli 16 lat.

czytaj dalej

Jak studiować za granicą? Przed nami Elab Education Expo

23 października 2021 odbędą się największe w Polsce targi edukacji międzynarodowej

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane