Informator o Szkołach Wyższych, Policealnych i Językowych

JAK ZADBAĆ O ZDROWIE PODCZAS DOMOWEJ KWARANTANNY

O tym jak zadbać o zdrowie podczas domowej kwarantanny, spowodowanej rozprzestrzenianiem się wirusa COVID-19 opowie dr n. med. Paulina Borek-Trybała - dietetyk, ekspert i wykładowca Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku.

Sytuacja z jaką przyszło nam się obecnie mierzyć jest zupełnie niestandardowa. Oczywistym jest, że w wielu przypadkach zmieniamy tryb pracy lub sposoby na spędzanie wolnego czasu. Czy powinniśmy jednak coś zmieniać w naszym sposobie odżywiania? Czy pobyt w domu jest sprzymierzeńcem czy też przeszkodą w dbaniu o piękną sylwetkę?

Wszystko zależy, jak na to spojrzymy. Z pewnością, znajdzie się grupa osób, które dostrzegają korzyści z ograniczenia aktywności zawodowej, dzięki czemu wolny czas mogą poświęcić na ćwiczenia w zaciszu domowego ogniska, gotowanie zdrowych i nawet bardziej czasochłonnych posiłków czy wysypianie. Czy jednak tak jest u większości?

Okazuje się, że niekoniecznie. W dużej liczbie przypadków, okres który spędzamy w domu i przedłużająca się izolacja, sprzyja przybieraniu na wadze i nasileniu niekorzystnych nawyków żywieniowych. Dzieje się tak z kilku powodów, do których możemy zaliczyć m.in. jedzenie z nudów czy też rutynę podczas spożywaniu posiłków. Jemy kiedy chcemy, ponieważ mamy stały dostęp do lodówki, późno chodzimy spać, wieczorem podjadamy, szukamy ukojenia i pocieszenia w słodyczach, przekąskach, a nawet alkoholu i ograniczamy aktywność fizyczną. 

Czy wobec tego po kwarantannie skazani jesteśmy na dodatkowe kilogramy? Czy jest coś, co możemy zrobić żeby temu zapobiec? Okazuje się, że tak i to całkiem sporo, dlatego przejdźmy do praktycznych wskazówek, które możemy wprowadzić w życie od zaraz. 

Określenie zapotrzebowania

Zacznijmy od oceny zmiany w naszych codziennych aktywnościach – jeżeli ćwiczyliśmy 5 x w tygodniu, a teraz siłownia jest zamknięta, nasze zapotrzebowanie na energię prawdopodobnie się zmniejszyło, dlatego odejmijmy sobie jedną kromkę pieczywa od śniadania albo zrezygnujemy z dodatkowej kostki czekolady, bo jej nie spalimy. Małe nadwyżki energii, powtarzane przez kilkanaście dni mogą przyczynić się do wzrostu kilogramów. 4 kostki czekolady zjadane codziennie przez 30 dni powyżej naszego zapotrzebowania to 0,5 kg na plusie.

Porządek dnia

Zachowajmy stały porządek dnia, starając się wstawać o podobnej porze – najlepiej w godzinach 7-9. Zaczynajmy od śniadania, które z uwagi na nadmiar wolnego czasu, może być królewskie – niech stanie się naszym głównym posiłek w ciągu dnia. Ustalmy również pory wspólnych posiłków. Najlepiej co 3-4 h, bez ciągłego podjadania. Nie zarywajmy nocy.

Warzywa i owoce

Pomimo wielu ograniczeń, sklepy są świetnie zaopatrzone. Wybierajmy się co 3-4 dni na większe zakupy. Kupujmy owoce i warzywa i spożywajmy je w ciągu każdego dnia. Jeżeli przyjdzie ochota na podjadanie, sięgnijmy właśnie po nie (mają najmniej kalorii). Zachęcam również do kupowania mrożonek, które mają długi termin ważności i są bardzo wartościowe. 

Nuda

Nie pozwólmy żeby zjadły nas emocje. Jeżeli  poczujesz się znudzony, smutny lub niespokojny, postaraj się te emocje zidentyfikować, nazwać i zaspokoić. Jedzenie nie jest rozwiązaniem – daje tylko chwilowe ukojnie, po czym przychodzą wyrzuty sumienia. Jeżeli poczujesz niepokój, zadzwoń do kogoś, przytul się, porozmawiaj, ale nie zajadaj. Jeżeli się nudzisz, wymyśl jakieś zadanie -  nie sięgaj jednak po słodycze. To bardzo ważne aby nie traktować w tym czasie jedzenia jako plastra na nasze złe stany emocjonalne.

Ruszaj się!

Zaplanuj codzienną aktywność. Mogą to być ćwiczenia z filmikiem w Internecie, czy też intensywny i bezpieczny spacer. Codziennie poświęcaj min. 30 min. na aktywność fizyczną.  

Prowadź dziennik

Zapisuj wszystko, co zjadasz i robisz. Pozwoli to na podgląd i wyeliminowanie błędów. Dobrym pomysłem jest prowadzenie zapisków w aplikacji liczącej kalorie, ponieważ widzimy skąd biorą się ewentualne nadwyżki i stanowi to pewnego rodzaju edukację żywieniową. Ustalmy limit dziennych kalorii i postarajmy się go utrzymywać. Dla kobiet taki limit to ok. 1800-2000 kcal, dla mężczyzn  2200-2500 kcal (jest to bardzo indywidulane i uzależnione od liczby aktywności, masy mięśniowej i metabolizmu). 

Kontroluj wagę

Kontroluj również swoją masę ciała - najlepiej 2x w tygodniu. Reaguj na zmiany.

Słodycze i słone przekąski

Nie ustalaj poprzeczki zbyt wysoko. Jeżeli lubisz słodkości, wkomponuj je w codzienne menu i kontroluj ich spożycie. Bezpieczna granica to ok. 10% zapotrzebowania, czyli 150-250 kcal dziennie. Czytaj etykiety i waż produkty. Dzięki temu dostarczysz sobie małej przyjemności i nie przytyjesz.

Najważniejsze !!!

każdego dnia postaraj się znaleźć jakiś pozytyw. Wyszukaj zdrowy przepis, wypróbuj nowy produkt, uśmiechnij się.
Życie po kwarantannie istnieje i Ty do niego wrócisz -  to jednak od Ciebie zależy w jakie formie. 




 

Powiązane artykuły

DNI OTWARTE 2022 Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku

Przyjdźcie i przekonajcie się jak wygląda nauka w WSZ w Gdańsku. Podczas odwiedzin będziecie mieli okazję zwiedzenia nowoczesnych pracowni specjalistycznych, w których odbywają się zajęcia. Uzyskacie informacje dotyczące rekrutacji na studia.

czytaj dalej

Studia podyplomowe na kierunku Edukator Diabetologiczny

NOWOŚĆ W WYŻSZEJ SZKOLE ZDROWIA W GDAŃSKU

czytaj dalej

Studiuj DIETETYKĘ w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku

WSZ w Gdańsku zaprasza wszystkich, którzy chcieliby zgłębić tajniki zdrowego i racjonalnego odżywiania oraz poszerzyć swoją wiedzę na temat funkcjonowania naszego organizmu.

czytaj dalej

ANALIZA SENSORYCZNA KOSMETYKÓW I ŻYWNOŚCI

nowy kierunek studiów podyplomowych

czytaj dalej

Zapraszamy na kierunek KOSMETOLOGIA

do Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku

czytaj dalej

TRYCHOLOGIA KOSMETOLOGICZNA - studia podyplomowe

Problemy dotyczące kondycji włosów dotykają coraz większej części społeczeństwa.

czytaj dalej

KOSMETOLOGIA - STUDIA MAGISTERSKIE

ŚCIEŻKA KSZTAŁCENIA - ANTI-AGING

czytaj dalej

Dlaczego warto studiować w Wyższej Szkole Zdrowia w Gdańsku

Nadal nie masz pewności czy kosmetologia to dobry wybór dla Ciebie? Jaką uczelnię wybrać, aby jak najlepiej przygotować się do zawodu?

czytaj dalej

ZAPRASZAMY NA STUDIA DO WYŻSZEJ SZKOŁY ZDROWIA W GDAŃSKU

Rekrutacja w WSZ została już otwarta.

czytaj dalej

ZAPRASZAMY NA DNI OTWARTE WYŻSZEJ SZKOŁY ZDROWIA W GDAŃSKU

przypominamy, że już w dniach 5 – 9 lipca odbędą się Dni Otwarte Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku. W tych dniach czekać na Was będzie moc atrakcji i niespodzianek!

czytaj dalej

Zapraszamy na kierunek FIZJOTERAPIA

do Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku

czytaj dalej

Nowy kierunek studiów podyplomowych PSYCHODIETETYKA

w ofercie Wyższej Szkoły Zdrowia w Gdańsku

czytaj dalej

Polecane Uczelnie

Najczęściej Oglądane

Polecane Uczelnie