Prawnik przyszłości, czyli jaki?
Nowy kierunek Prawo w IT na Uczelni Łazarskiego
Prawo reguluje zjawiska, które zaistniały. Podąża za zmianami, rzadko je wyprzedza. Prawnik z kolei musi za wszystkimi aktualizacjami przepisów nadążać i cały czas być z nimi na bieżąco.
Nieprawdopodobnie dynamiczny rozwój technologiczny, oparty na skumulowanej ogromnej ilości wiedzy, wymusza nowe regulacje. Te dotychczas obowiązujące ulegają zmianom a niektóre w ogóle przestają istnieć. Ponad dwadzieścia lat temu za specjalistę w zakresie prawa mógł uchodzić prawnik, który zajmował się tylko prawem telekomunikacyjnym. Po kilku latach obowiązywania ustawy Prawo telekomunikacyjne powstały specjalizacje prawników zajmujących się jej poszczególnymi rozdziałami, np. dostępem telekomunikacyjnym czy świadczeniem usług telekomunikacyjnych użytkownikom końcowym.
Komunikacja elektroniczna, cyberbezpieczeństwo czy sztuczna inteligencja to obszary, które tworzą nowe regulacje określane mianem prawa nowych technologii, a co za tym idzie również nowe specjalizacje prawne, ciekawe i przyszłościowe, ale równocześnie bardzo wymagające. Z uwagi na wspomnianą bardzo dużą dynamikę rozwojową i zmienność, te dziedziny prawa nie były dostępne na studiach uniwersyteckich czy aplikacjach, a dostęp do takiej wiedzy ograniczony nawet dla osób świeżo po studiach czy aplikacjach. Dotyczy to przykładowo regulacji w zakresie sztucznej inteligencji czy prawa komunikacji elektronicznej.
Drugim nieodłącznym elementem tej dziedziny wiedzy prawniczej jest konieczność zdobycia wiedzy nie tylko ściśle prawnej, ale także o charakterze technicznym czy informatycznym. Bez zrozumienia przynajmniej podstaw technicznych funkcjonowania usług elektronicznych czy gromadzenia i zarządzania danymi, znacznie trudniej jest intepretować i stosować regulacje z tego obszaru.
Naprzeciwko tym wymaganiom i oczekiwaniom wychodzi nowo uruchomiony, unikatowy na rynku akademickim kierunek na Uczelni Łazarskiego - Prawo w IT. Zdecydowanie wykracza on poza zakres kierunków proponowany na standardowych studiach prawniczych. Inna jest także filozofia tych studiów, która łączy aspekty prawne z technicznymi. Prawo w IT obejmuje bardzo kompleksowe podejście do zagadnień związanych z teleinformatyką (ICT), począwszy od podstawowych regulacji prawnych na tym rynku, poprzez cyberbezpieczeństwo i ochronę danych, a skończywszy na sztucznej inteligencji. Nie dotyczy więc jednego, wybranego aspektu funkcjonowania tego rynku, co pozwoli słuchaczom na zdobycie wszechstronnej i pogłębionej, a przede wszystkim aktualnej wiedzy. Zajęcia obejmują najnowsze regulacje i trendy w ICT, w tym także te będące jeszcze w fazie projektów w UE.
Kierunek Prawo w IT składa się z komponentu prawnego i informatycznego, który obejmuje m.in. podstawy informatyki, systemy informatyczne czy zarządzanie projektami informatycznymi (PMI, AGILE i inne).
Podczas studiów przedstawiane i analizowane są nie tylko regulacje, ale przede wszystkim praktyka ich stosowania. Wykładowcy to praktycy z określoną renomą i specjaliści na rynku w swoich dziedzinach, często z wieloletnim doświadczeniem, pracujący zarówno w dużych międzynarodowych korporacjach, jak i w kancelariach prawnych. Ukończenie kierunku Prawo w IT zapewni zdobycie kompetencji pozwalających sprostać oczekiwaniom na wymagającym rynku usług w obszarze prawa nowych technologii.
Prof. dr hab. Maciej Rogalski,
Rektor Wydział Prawa i Administracji, Katedra Prawa Administracyjnego, Konstytucyjnego i Prawa Pracy
Powiązane kierunki
ZARZĄDZANIE ONLINE
Studia asynchroniczne (online) skierowane są do osób, które chcą studiować… po swojemu!
czytaj dalejTrwa rekrutacja na specjalność Airline Management
Uczelnia Łazarskiego nieustannie poszukuje sposobów i narzędzi, które pozwolą zoptymalizować działania podejmowane przez podmioty świadczące usługi lotnicze.
czytaj dalejKierunek Lekarski
Uczelnia Łazarskiego rozpoczęła kształcenie lekarzy jako pierwsza niepubliczna placówka w Warszawie. Wartością studiów medycznych na Uczelni Łazarskiego jest indywidualizacja procesu nauczania oraz dbałość o najwyższą jakość kształcenia.
czytaj dalej