Tu jesteś: Start Aktualnosci 5. edycja kampanii „Twarze depresji”

5. edycja kampanii „Twarze depresji”

Wtorek, 26 Wrzesień 2017, 11:01

W zeszłym roku ponad 5 tysięcy Polaków popełniło samobójstwo. Wśród nich ponad 4,6 tysiąca stanowili mężczyźni. Za wieloma z tych dramatów stała nieleczona depresja.



Ze statystyk Komendy Głównej Policji wynika, że większość mężczyzn, którzy odebrali sobie życie, to młodzi mężczyźni pochodzący ze wsi i małych miejscowości. Cierpiący na depresję mają do pokonania często kilkadziesiąt kilometrów do najbliższego psychiatry i psychologa. Jeszcze większy dystans do pokonania to poczucie wstydu i bezsilności.

Depresji wśród mężczyzn postanowiliśmy poświęcić 5. edycję ogólnopolskiej kampanii społecznej „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.”. O tym problemie będziemy informować w mediach przez cały październik. Ruszamy 1 października - w Europejski Dzień Walki z Depresją.

Aktor Piotr Zelt od początku naszej kampanii jest jej ambasadorem. Osobiście doświadczył depresji, dlatego ten problem jest mu dobrze znany.

- To bardzo ważne, żebyśmy mówili o depresji wśród mężczyzn – mówi Piotr Zelt. - Choć podobno dwa razy więcej kobiet zapada w Polsce na depresję, to sześć razy więcej mężczyzn z powodu depresji targa się na swoje życie. Dlatego warto jest – drodzy Panowie, żebyście pamiętali, że depresja to nie jest słabość tylko to jest choroba, z którą można walczyć. Ważne, żebyśmy mieli tego świadomość i chcieli sobie pomóc. Warto pójść do lekarza. Wtedy ulżymy i sobie, i swojemu otoczeniu – ludziom, którzy często nas kochają i cierpią razem z nami.

Ambasadorami naszej kampanii są również: Andrzej Seweryn, Wiktor Zborowski, Krzysztof Cugowski, Jarosław Gugała, Maciej Orłoś i Tomasz Wolny. Grono organizatorów tworzą: Stowarzyszenie Aktywnie Przeciwko Depresji, Fundacja ITAKA – Centrum Poszukiwań Ludzi Zaginionych oraz Fundacja Nagle Sami. Patronami honorowymi są Rzecznik Praw Obywatelskich i Krajowy Konsultant w Dziedzinie Psychiatrii. Patronami naszej kampanii są: Uniwersytet SWPS, Wydawnictwo Świat Książki i firma AMS.

Kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję” składa się z następujących elementów:

– konferencja prasowa z udziałem naszych ambasadorów i specjalistów 2 października 2017 r. o godz. 12 na Uniwersytecie SWPS w Warszawie,

– spot telewizyjny (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),

– spot radiowy (czyta: Krystyna Czubówna, muzyka: Yossarian Malewski),

– wywiad telewizyjny i radiowy z Piotrem Zeltem, Krzysztofem Cugowskim, Maciejem Orłosiem, Jarosławem Gugałą i Tomaszem Wolnym,

- strona internetowa www.twarzedepresji.pl na której znajdują się informacje o depresji, a także wszystkie nasze materiały przygotowane do bezpłatnego wykorzystania przez media (tu znajdują się również podziękowania dla wszystkich osób i instytucji, które nas wspierają) – miesięczna kampania billboardowa od 1 października 2017 r.,

– fanpage na Facebooku,

– plakat z udziałem wszystkich naszych ambasadorów do wykorzystania i rozwieszenia w małych miejscowościach i na wsiach,

– książka Anny Morawskiej pt. „Twarze depresji”, w której autorka rozmawia z osobami cierpiącymi na depresję, a także z psychiatrami, psychoterapeutami oraz z przedstawicielami organizacji pozarządowych, które wspierają chorych na depresję i ich rodziny.



W zeszłym roku 68,5 tysiąca mężczyzn leczyło się na depresję w ramach publicznej służby zdrowia (dla porównania: 205 tys. kobiet). Ponadto z powodu ciężkiej depresji w szpitalu psychiatrycznym pomoc otrzymało ponad 8 tysięcy mężczyzn (15,5 tys. kobiet). Z psychoterapii finansowanej przez NFZ korzystało nieco ponad 3 tysiące mężczyzn (11,2 tys. kobiet). Te liczby pokazują jak wiele jeszcze pracy przed nami. Niestety większość z nich się nie leczy, a choroba ta bywa śmiertelnie niebezpieczna z powodu towarzyszących jej myśli samobójczych.

W ocenie prof. Piotra Gałeckiego, Krajowego Konsultanta w Dziedzinie Psychiatrii, kampania „Twarze depresji. Nie oceniam. Akceptuję.” przyczyniła się do spadku liczby samobójstw w Polsce, dlatego już zarówno nasza inicjatywa jak i jej pomysłodawczyni Anna Morawska-Borowiec otrzymały od Profesora Nagrodę Aureliusza. To najwyższe wyróżnienie w dziedzinie promocji zdrowia psychicznego w Polsce. Ponadto nasze działania docenił również książę William, który spotkał się z pomysłodawczynią naszej kampanii podczas swojej wizyty w Polsce.

« poprzedni | powrót do spisu | następny »

 

Najczęściej oglądane prezentacje:

1. Uniwersytet Wrocławski
Wrocław, dolnośląskie
2. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Warszawa, mazowieckie
3. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego WAT
Warszawa, mazowieckie
4. Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora
Pułtusk, mazowieckie
5. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Wrocław, dolnośląskie
6. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Toruń, kujawsko-pomorskie
7. Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania
Łódź, łódzkie
8. Dolnośląska Szkoła Wyższa
Wrocław, dolnośląskie
9. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Lublin, lubelskie
10. Policealne Studium Aktorskie im. Aleksandra Sewruka przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Olsztyn, warmińsko-mazurskie
11. Wyższa Szkoła Prawa im. Heleny Chodkowskiej
Wrocław, dolnośląskie
12. Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie
Szczytno, warmińsko-mazurskie
13. Akademia Morska w Szczecinie
Szczecin, zachodniopomorskie
14. Akademia Makijażu Mokotowska
Warszawa, mazowieckie
15. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
Poznań, wielkopolskie
16. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Poznań, wielkopolskie
17. Politechnika Częstochowska
Częstochowa, śląskie
18. Uniwersytet Łódzki
Łódź, łódzkie
19. Akademia Morska w Gdyni
Gdynia, pomorskie
20. Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu
Wrocław, dolnośląskie
21. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
Dęblin, lubelskie
22. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa, mazowieckie
23. Policealne Studium Zawodowe Plastyczne STUDIO SZTUKI
Warszawa, mazowieckie
24. Uczelnia Łazarskiego
Warszawa, mazowieckie
25. Szkoła Projektowania i Reklamy Policealne Studium Zawodowe
Łódź, łódzkie
26. Szkoła Policealna Integracyjna Masażu Leczniczego nr 2 w Krakowie
Kraków, małopolskie
Ranking szkół WPROST
Copyright © 2017 pcart | Design: Kacper Kuciński | Webdeveloper: Piotr Dziembor | CMS: Łukasz Piec