Tu jesteś: Start Aktualnosci Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci

Fenomen przedsiębiorczości pokolenia sieci

Wtorek, 08 Sierpień 2017, 09:28

Co decyduje o tym, że pewne osoby dostrzegają szanse w swoim otoczeniu, a inne nie? Dlaczego niektórzy rozpoznają okazje na biznes, inni zaś, obok tych samych okazji przechodzą obojętnie?





Gwałtownemu rozwojowi technologii i wzrostowi ich społecznej roli towarzyszy krystalizowanie się nowego pokolenia. To generacja, którą charakteryzuje wysoki poziom kompetencji cyfrowych, stanowiących dla jej przedstawicieli środek do osiągnięcia celów w różnych obszarach aktywności. Dotyczy to także działalności biznesowej. Pokolenie sieci przeprowadza na naszych oczach cyfrową rewolucję, na którą świat biznesu nie może nie zareagować, bo przedstawiciele tej cyfrowej generacji odważnie w ten świat biznesu wkraczają. W organizacjach pojawia się nowa grupa liderów. W grze o tron coraz częściej udział biorą przedstawiciele tego pokolenia. To, jak myślą i działają, przekłada się naturalnie na to, jak funkcjonować będą organizacje. Jako przedsiębiorcy tworzą zaś zupełnie nową przestrzeń rynkową, opracowując nowatorskie modele biznesowe i wypływając na błękitne oceany.


Cyfrowe rekiny i błękitne oceany

Pokolenie sieci staje się siłą napędową zmian rynkowych przenosząc znaczną część biznesu w świat wirtualny i oferując nową jakość na nieznanych dotychczas obszarach. Z uwagi na ich potrzeby zyskuje na popularności idea sharing economy. To oni biorą udział w tworzeniu takich innowacyjnych mechanizmów tworzenia wartości jak crowdfunding. Cyfrowe rekiny doskonale orientują się w świecie nowych technologii. Internet uznają za naturalne środowisko działań – przestrzeń wymiany danych, ale także poglądów.

Twórcy koncepcji Blue Ocean Strategy, Kim i Mauborgne , wśród kluczowych zasad strategii błękitnego oceanu wyróżniają rekonstrukcję granic rynku, koncentrację na szerokiej wizji i sięganie poza granice istniejącego popytu. Tworzeniu innowacyjnych modeli biznesowych w oparciu o zasady strategii błękitnego oceanu, sprzyja między innymi wysoki poziom kompetencji cyfrowych pokolenia sieci. Rekonstruują oni granice rynkowe, wkraczając w nieznane dotąd obszary działań. Powstanie i rozwój tak wielu nowych modeli biznesowych, których autorami są przedstawiciele generacji sieci, wynika między innymi z tego, że swoje otoczenie interpretują przede wszystkim w kategoriach możliwości.


Nasze otoczenie, czyli morze możliwości

Osoby przedsiębiorcze to ludzie z panoramiczną percepcją, pozostający w kontakcie i łączności z otoczeniem. Potrafią działać w warunkach szybkich zmian i skanować swoje otoczenie w celu wychwytywania szans. Nieustanie czytają rzeczywistość, identyfikując i generując w ten sposób źródła pomysłów na biznes. Zgodnie z inspirującym stwierdzeniem Kirznera, osoby określane jako przedsiębiorcze charakteryzuje „twórczy niepokój”, który wynika z różnicy między tym jak jest a tym jak mogłoby być. Takie osoby mają odwagę swoimi śmiałymi koncepcjami zaburzać status quo, dzięki czemu są zdolne do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Jak wynika z badań McClellanda, wyrażają przy tym potrzebę osiągnięcia czegoś znaczącego. W bardziej współczesnym ujęciu, można określić ich mianem ludzi niepowszednich, którzy wykorzystują pojawiające się w codziennym życiu okazje. Internet jest obecnie targowiskiem takich okazji. To cyfrowa przestrzeń, w której można identyfikować, generować i realizować szanse biznesowe.


Od pasji do biznesu

Shane, Locke i Collins wśród motywów charakterystycznych dla osób przedsiębiorczych wyróżniają pasję – opisywaną jako chęć zaspokojenia potrzeby tworzenia, utożsamianą z dążeniem do wykonywania pracy w ramach własnej działalności. Pokolenie sieci ze swoich marzeń i pasji buduje strategie biznesowe, czego przejawem jest między innymi prężny rozwój sektora sportowego oraz sektorów kreatywnych, w tym imponujący rozwój branży niezależnej mody i dizajnu. Postęp ten określany jest w kategoriach fenomenu ostatnich lat.

Nowe pokolenie stawia znak równania między swoją pasją i pracą. Czymś niewiarygodnym jest dla nich to, że przedstawiciele poprzednich generacji w swojej pracy czuli się jak kwadratowe kołki powbijane w okrągłe otwory. Czy przedsiębiorczość, w ramach której z marzeń i pasji buduje się biznes, to kwadratura koła? Przedstawiciele tego pokolenia - pasjonaci i idealiści pokazują, że nie. Mają apetyt na to, by robić coś nadzwyczajnie zwyczajnego - chcą zmieniać świat, porządkując go tak, by żyło się lepiej. Skoro cyfrowe rekiny tak odważnie inicjują zmiany dotychczasowych reguł w otaczającej ich rzeczywistości, mają ogromne predyspozycje do tego, aby stać się także inicjatorami prawdziwych zmian w biznesie, tworząc firmy – idee, w których bardziej niż bezrefleksyjne maksymalizowanie zysku, liczą się pasja, ideały i wartości.

Magdalena Kubów, ekspert kierunku zarządzanie i przywództwo na Uniwersytecie SWPS

« poprzedni | powrót do spisu | następny »

 

Najczęściej oglądane prezentacje:

1. Uniwersytet Wrocławski
Wrocław, dolnośląskie
2. Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Warszawa, mazowieckie
3. Wojskowa Akademia Techniczna im. Jarosława Dąbrowskiego WAT
Warszawa, mazowieckie
4. Akademia Humanistyczna im. Aleksandra Gieysztora
Pułtusk, mazowieckie
5. Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Wrocław, dolnośląskie
6. Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Toruń, kujawsko-pomorskie
7. Wyższa Szkoła Sztuki i Projektowania
Łódź, łódzkie
8. Dolnośląska Szkoła Wyższa
Wrocław, dolnośląskie
9. Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II
Lublin, lubelskie
10. Policealne Studium Aktorskie im. Aleksandra Sewruka przy Teatrze im. Stefana Jaracza w Olsztynie
Olsztyn, warmińsko-mazurskie
11. Wyższa Szkoła Prawa im. Heleny Chodkowskiej
Wrocław, dolnośląskie
12. Wyższa Szkoła Policji w Szczytnie
Szczytno, warmińsko-mazurskie
13. Akademia Morska w Szczecinie
Szczecin, zachodniopomorskie
14. Akademia Makijażu Mokotowska
Warszawa, mazowieckie
15. Wyższa Szkoła Zarządzania i Bankowości w Poznaniu
Poznań, wielkopolskie
16. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza
Poznań, wielkopolskie
17. Politechnika Częstochowska
Częstochowa, śląskie
18. Uniwersytet Łódzki
Łódź, łódzkie
19. Akademia Morska w Gdyni
Gdynia, pomorskie
20. Wyższa Szkoła Filologiczna we Wrocławiu
Wrocław, dolnośląskie
21. Wyższa Szkoła Oficerska Sił Powietrznych
Dęblin, lubelskie
22. Akademia Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej
Warszawa, mazowieckie
23. Policealne Studium Zawodowe Plastyczne STUDIO SZTUKI
Warszawa, mazowieckie
24. Uczelnia Łazarskiego
Warszawa, mazowieckie
25. Szkoła Projektowania i Reklamy Policealne Studium Zawodowe
Łódź, łódzkie
26. Szkoła Policealna Integracyjna Masażu Leczniczego nr 2 w Krakowie
Kraków, małopolskie
Ranking szkół WPROST
Copyright © 2017 pcart | Design: Kacper Kuciński | Webdeveloper: Piotr Dziembor | CMS: Łukasz Piec